torsdag 21 mars 2019

Årets pelargon - en riktig chokladpingla

Bild Blomsterfrämjandet fotograf Lina Arvidsson

Vackra mörka blad

Nu är den äntligen släppt - årets pelargon och det blev en pelargon jag aldrig hört talas om till skillnad från förra årets utvalda som redan var en klar favorit i växthuset. Hela två st sorter ur Brocade-serien blev vald till Årets pelargon i år - nämligen Brocade Salmon Night och Brocade Cherry Night, vilken av de utvalda som syns på bilden är jag dock osäker på.

Pelargonerna ur Brocade-serien har mörka blad och kallas chokladpelargoner (roligt när man lär sig något nytt !). En del har den enbart för sitt vackra bladverk och plockar av blommorna vilket jag skulle ha lite svårt för.

Den här godingen (eller godingarna) skall jag hålla utkik efter på mässan i morgon för dom får gärna förgylla tillvaron i vår!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Så fin. Jag skulle också ha svårt att plocka bort blommorna. Ha en fin kväll kram från Nina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa