torsdag 19 april 2018

Växthusliv och en trotjänare i köksträdgården



Öppna pardörrar

Idag har det varit ett fantastiskt väder med över 20 grader varmt. Man trodde knappt att det var sant. Har tillbringat eftermiddagen i växthuset med öppna pardörrar för första gången i vår.  Ljuvligt.

Fåglarna har helt fått fnatt, flaxat runt och kvittrat för full hals. Jag blir lycklig bara av att se och höra dom. Har fyllt på fågelbadet i köksträdgården så dom har något att dricka mellan glädjeyttringarna vilket var uppskattat av de små bevingade varelserna.





Alla platser upptagna

Trängseln på bordet i växthuset är stor nu när allt skall skolas om. Tar lite i taget när energin finns. En del får stampa extra länge i bredsådden, men uppskattar desto mer utrymmet i egen kruka sen.






Blomning i brödburk

Har sått kryddtagetes i dag, både gula som jag hade egna fröer till och orange. Hoppas på många småplantor som man kan strössla med i köksträdgården. Den blomman vill jag inte vara utan. Så himla tacksam och vacker. Jag har den alltid i den gamla brödburken från Leksandsbröd och i flera zinkhinkar.




Tacksam och blomvillig

Den breder snällt ut sig och kan fylla en stor odlingslåda alldeles själv. Dessutom kan man ju använda den i matlagning eftersom det är en krydda.





Här hemma i köksträdgården

Kan inte låta bli att strössla med lite bilder på kryddtagetesen genom åren. Mest har jag den i köksträdgården där jag tycker att den hör hemma.




Blir glad

Det är kul att tagetes överhuvudtaget har fått en renässans för det är verkligen en sommarblomma man blir glad av.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och njut av det sköna vårvädret !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Önskar dig en jättehärlig helg!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Oj så glad jag blir av dina bilder! Snart är vi där och tagetesen blommar för fullt :)
    Tror jag har några frön kvar av de jag fick av dig!
    Fredag igen och jag önskar dig en glad o solig helg Isa...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Smuk helg og masser af varme og glæde

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa