lördag 13 maj 2023

Sommarblommorna är på gång - dubbla Million Bells, rondellpetunia och verbena

 

Sommarens första besök hos Katrinebergs

Nu har första inköpet för säsongen av sommarblommor skett vid helgens besök på Katrinebergs Handelsträdgård i Frövi. Det är ett säkert sommartecken när dom öppnar för säsongen. Är så roligt att vandra i gångarna och spana in vad som skall hamna i korgen den här gången. Min vana trogen fick några dubbla Million Bells följa med hem - den kan jag inte vara utan. Fantastiskt vacker och brukar bre ut sig enormt om den får rätt förutsättningar.



Klär in mormors soffa

Den brukar få klä in mormors soffa och välla så där snyggt över kanten i slutet av säsongen. Jag brukar använda Surfiniajord som håller fukten bra och plantera 3 st i ampelkrukor. Fast i år kommer soffan att kläs in av en helt annan sommarblomma som jag hade turen att komma över vid besöket.



 

Spännande hur den utvecklas

Nämligen Rondellpetunian - grannen hade den i fjol och den var helt enorm. Köpte 2 vita och en rosa. Det räcker nog att sätta 2 st i soffan för att den ska bli övertäckt med blomster. Skall bli kul att testa denna magiska blomma som man inte behöver plocka utan som kan klara sig själv.



Samplantering i harmoniska toner

Tänkte sätta en rondellpetunia i trälådan på den gamla damcykeln i vildvackra rabatten på framsidan. Där har jag tidigare samplanterat flera olika sommarplantor - på bilden är det egenuppdragen sommarslöja, lila broksalvia och rosa petunia adderat med en köpt dubbel Million Bells. Kanske blir det lite tråkigt med endast en sort som intar lådan. 




Nu vill jag ha sommarslöja och broksalvia

Nu när jag ser bilden på trälådan blir jag lite kluven hur jag skall göra. Har inte sått sommarslöja eller broksalvia i år och minns att dom började blomma tidigt och inte räckte hela säsongen så om jag sår dom nu kanske det blir bra ändå. Tror jag har fröer kvar. Älskar den här kombinationen på bilden. Bilderna är tagna i slutet av juni och det borde se ut så här i blomningen i slutet av augusti.  

Det blir snyggt när man har några växter som utgör basen, någon som står upp i givakt och någon som väller över kanten. Gärna i harmoniska färger. 



Lugn, ro och harmoni

Det var fler rosa skönheter som gärna ville följa med hem från handelsträdgården - som dessa ljuva verbenor. Blir mest rosa och lila toner när jag köper eller driver upp sommarblommor. Har svårt för de starka färgerna som rött och orange även om jag tycker att de är snygga så blir dom för starka i min trädgård. Här vill jag att lugn, ro och harmoni skall råda vilket de kalla färgerna står för och bidrar.

Det blir förmodligen en tur till någon handelsträdgård den här helgen också så nu vet jag vad jag skall spana efter - kanske finns det någon som dragit upp sommarslöja och broksalvia. Eller också blir det någon perenn med liknande egenskaper. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - ha en riktigt trevlig helg !
Kram/Isa


PS. Vill du se fler förslag på sommarblommor till krukorna - kolla in Charlotte Anderssons tips i Go Kväll i kväll kl. 18.15. Charlotte som skapat Katrinelunds Trädgård och bloggar på Garden Flow ! DS

4 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Har bara skaffat några få sommarblommor till mina krukor, det blev vitt rosa och lila. Det blev stjärnöga, lobelia och några snöflingor i olika färger. Det fanns faktiskt inte så mycket att välja på, men jag åkte till den handeln för tomatjordens och Emmaljunga plantjordens skull. Får ta en ny utfärd.
    Fina planteringar hos dig. Million Bells måste jag också skaffa mig.
    Trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Låter som en jättefin blandning ! Jag brukar ha Stjärnöga och lobelior i de höga olivkrukorna - kanske ska lägga till snöflinga också. Tack för inspirationen !
      Har också köpt Emmaljungas jord, tog den extraberikade i år. Har alltid varit nöjd med deras jord.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. I går plantet jeg ut alt jeg har sådd inne i vår ut i mitt drivhus. Blir spennende å se hvor mye det blir å høste inn utover sommeren. Jeg var rundt i mine bedd og tok bort mye tørt etter vinteren, og jammen kom det mange planter skytende opp av bakken. Så det blir nok blomster her også etterhvert.

    SvaraRadera
  3. Underbara kombinationer i dom färger och nyanser jag egentligen gillar allra bäst. Men...har man rött, orange och svart på altanen så måste man ju hålla sig till dom färgerna!
    Och Million Bells måste jag också ha, men först måste jag få ut en del krukor ur växthuset. Dessutom försöker jag dra ner både på antalet och på storleken på krukorna så det inte ska bli alltför betungande att sköta dom för min man...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa