måndag 8 maj 2023

DIY - vimpelgirlang i växthuset

 

Girlang med vimplar i växthuset

Jag har haft en girlang med vimplar från danska Green Gate hängande innanför båda pardörrarna i växthuset under många år. Tror jag fick med dom i samband med en tidningsprenumeration och blev så glad för jag gillade färgerna så mycket och även märket. Dom har både prytt växthuset och hållt fåglarna borta när dom har fladdrat av vinddraget vid dörrarna. Med åren har dom bleknat något och blivit lite ostyriga och jag har tänkt att jag skulle göra egna vimpelgirlanger men inte kommit till skott.




Återanvänd

Förrän nu! Mitt i allt rensande, krattande och klippande i trädgården plus målning av dörrar mm gick jag under helgen all in med att skapa vimpelgirlanger - mest av tyger jag redan hade sedan gammalt samt att jag letade igenom linneskåpet efter löpare mm som jag aldrig använder och kunde klippa sönder om dom var i rätt färg förstås. Min nya vimpelgirlang skulle gå i liknande färgsättning som dom från Green Gate.




Petar ut spetsen med saxen

Efter att ha ritat ut mina vimplar efter en mall vilket var riktigt meditativt var det dags att sy vimplarna 2 och 2 med utsidan mot varandra och sedan klippa av spetsen så det skulle vara lätt att återvända vimplarna med rätan ut och få ut spetsen ordentligt - vilket jag tog hjälp av en sax och petade ut spetsen med. 



Snedslåar i olika färger

Nu har vimplarna blivit vimplar och det som återstår är att sy fast dom på bandet. Jag köpte några snedslåar i olika färger men fastnade mest för det rosa. När man vänt på vimplarna till utsidan får man vara flitig med strykjärnet för att få till formen på vimplarna. 




Brer ut mig i hela köket

Tur att man kan invadera mer än bara köksbordet när man skall nåla fast vimplarna mot bandet. Vi har en lång arbetsyta på köksbänken som kom väl till pass. 




Överkörbara nålar

Jag fick nåla om bandet över vimplarna så det gick att sy rakt över synålarna, det var risk annars att tyget stack iväg. Det blev lite tjockt med både band och 2 tyger från vimplarna men det gick när man väl fick in snitsen. 

Den gröna vimpeln kommer från en löpare från Green Gate så mina nya vimplar kommer också att ha en touch av favoritföretaget. Hade dom som sponsor när jag skapade balkongen på Nordiska Trädgårdar 2017. Älskar deras porslin och textilier.



Nystart

Känner mig så nöjd med de nya vimpelgirlangerna och det ska bli så kul att hänga upp dom i växthuset när reparationen är klar (som inte påbörjats än). Eftersom så mycket kommer att vara nytt/uppdaterat är det roligt med nya vimplar också som en nystart.




Kommer säkert fler

Testade att hänga upp en vimpelgirlang i Trädgårdsateljén där den gamla också hängde ovanför köpmannadisken och det gör bara mersmak nu när jag fått upp skaparfarten kommer det säkert bli fler. 




Tyget går igen

De blommiga vimplarna går igen i tyget till draperiet framför hyllorna på snickarbänken i växthuset. Ett gammalt IKEA-tyg som jag haft både till gardiner och kuddar. Ett motiv jag aldrig tröttnar på och kan använda igen och igen och igen. 

Idag blir det en dag i växthuset för att skola om de vintersådda plantorna så dom får en egen kuppe att växa och frodas i. Varvar med lite rensning i trädgården - det är så bra för kroppen att hoppa runt och ta lite i taget och byta arbetsställning. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en fin vecka!
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Så gulligt! Och vilket roligt pyssel. Jag blir så inspirerad och banne mig om jag inte ska göra mig en girlang jag också!
    Glad maj önskar jag dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Så kul att du blir inspirerad !
      Kommer bli fantastiskt med en girlang på din fina balkong - du är så duktig på att skapa precis vad som helst !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Så vackra tyger, blir en fin vimpelgirlang. Kom på att jag har ett överkast med två av dina tyger, det rutiga och rosorna. Det ligger i garderoben, kanske dags att ta fram det och piffa upp sovrummet.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Vilken bra idé med ditt överkast ! Är det qviltat ? Har för mig att jag kommer ihåg det - kommer bli så fint !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Vilka bra instruktioner, och vilken underbar blogg! 🥰 Har du något insta-konto där man kan följa dig? 💞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla - så kul att du hittat hit !
      Tyvärr inget Insta-konto - bloggen är mitt forum !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa