måndag 1 maj 2023

De rara astrarna tittade upp till slut

 

Tacksamma och blomvilliga

Förra sommaren hade jag flera olika sorters sommarastrar i Blomstergården som jag plockade mängder av blommor till buketter. Så tacksamma och blomvilliga. Det var framför allt astrar ur serien Silvery Blue och Rose samt Tower Chamios jag odlade fram. Dubbla med ett pionliknande och en del med ett litet rufsigt utseende. 



Nya sorter

I år har jag vintersått 2 andra sorter av sommarastrar - Princess Eva och Chamios Thurm. Känner att det är kul att variera sig lite mellan åren för att sedan längta tillbaka till de ursprungliga sorterna igen. Båda dessa har pionliknande blomning där Princess Eva ståtar i purpurblått medan Chamios Thurm blommar i laxrosa. Blir lite variation i buketterna. 




Kom till slut

Det tog lite tid den här kalla våren innan hon vågade sig upp i sin druvask i växthuset. Nu är det så kul att följa henne varje dag och se hur hon utvecklas. Jag brukar fylla druvaskarna till 2/3 med vanlig planteringsjord för att sedan toppa den sista tredjedelen med såjord. Då har hon bra jord att placera rötterna i och växa till sig innan jag behöver skola om henne. Förhoppningsvis bara en gång innan utplantering i början av juni. 





Strösslar i Blomstergården

Det blir nog ett 30-tal plantor av vardera sorterna som jag kan strössla med i Blomstergården. Hade tänkt så många fler sorter som vintersådd men livet kom liksom emellan och orken räckte inte till. Får vara tacksam för det som blir istället och direktså många sorter tidigt istället. Än kan jag säkert dra upp några till i växthuset om jag sår i dag.




Sår fler raringar

Har man en gång haft de rara astrarna i trädgården är det svårt att vara utan dom. Så tacksamma att odla och passar i alla buketter. Här har astrarna fått pryda den blåfärgade loppade kannan i emalj i växthuset. 
Nu måste jag bestämt gå ut i trädgårdsateljén och kolla igenom frölådan för att så fler av dessa små raringar.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - njut av sköna majs första dag !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Så utrolig nydelige de blomstene var. Det er noe eget med blomster, det er bare å nyte både lukt og utseende. Her er det lenge til noe blomstrer utendørs.

    SvaraRadera
  2. Men vilka underbara astrar! Man kanske borde...

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa