tisdag 16 maj 2023

Järnört, röllika och svartkål i kruka tillsammans med sommarblommor

 

Tacksam och glad

Jag hade ju den stora lyckan att få ett rejält presentkort hos Bo Grönt (numera Trädgårdsmästarna) när jag slutade jobba förra året. I helgen åkte vi runt hos olika handelsträdgårdar (även om inte så många är anslutna till just Bo Grönt) och jag shoppade loss till den milda grad att tjejen i kassan suckade avundsjukt och undrade när man fick ett så generöst presentkort varav jag svarade: När man slutar jobba - då kommer den stora belöningen ! 

Är så tacksam och glad och kände mig så lyxig när jag bara langade ner växter i kundvagnen utan tanke på kostnaden.



Tre likadana

Idag på morgonen har jag stått vid det stora rostiga planteringsbordet vid ruinen och planterat i tre likadana krukor i olika storlekar som jag fyndade hos en popup-butik på Marieberg förra sommaren. 

I den stora krukan blandade jag både perenner, ätbart och sommarblommor. De som skall bli störst är minst just nu som Järnörten Bambton på bilden som drar i väg mot metern i slutet av sommaren översållad med små lilarosa blommor i ett mörkt bladverk.




Skall strössla med svartkål

Köpte en hel liten låda med mängder av Svartkål - enbart för att den är så vacker i krukor och rabatter. Den skall jag strössla med lite överallt. Bladen är så vackra tillsammans med rosa och lila blommor - den blir både hög och kommer att bre ut sig.



Kan aldrig få för många änglar

Änglar kan man aldrig få för många av precis som zinkvattenkannor, nävor och solhattar. Hos Rönne Trädgård hittade jag henne längst bort i en liten stuga där varorna till utförsäljning med 50 % fanns. Som gammal ekonom nosar jag gärna upp de där bonusfynden som gömmer sig i hörnen. Hon var ett riktigt fynd.



Fick feeling för Röllika

I den stora krukan planterade jag också en Röllika Cerise Queen som är rosaröd och kommer att blomma hela sommaren. Fick feeling för just Röllika hos Kalles Trädgård i Askersund och 6 exemplar av 2 olika sorter ville så gärna följa med hem. Får väl se om färgerna gifter sig tillsammans i krukan eftersom den inte blommar än. Annars åker den ner i någon rabatt någonstans.

Kompletterade krukan med sommarblommorna Dubbel Million Bells och lila hänglobelia.



Så färgstark

En riktigt färgstark fröken som dessutom doftar gott hittade jag hos Rönne Trädgård. En Nemesia har jag inte haft tidigare. Den starka färgen kan bli en utmaning för min känslighet men det är bara att prova och se. 




Ett vackert hörn av trädgården

Krukorna hamnar framför växthuset framöver men tills vidare får dom stå på bordet i ruinen som skall få flytta in i växthuset efter renoveringen. Flera rosor och andra perenner fick också följa med hem så nu går jag runt och ställer ut plantorna i olika rabatter för att se var dom skall få bo. Det skall regna hela natten har dom lovat så då är det lättgrävet i morgon. 

Så roligt att få skapa ett vackert hörn när hela trädgården känns rörig innan allt är klippt och ordningställt. Idag hoppas jag få sista pardörren färdigmålad  - förvandlingen är total och det skall bli så roligt att få dom på plats.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Så nydelig engel du har i hagen din. Jeg har noen solcelle statuer som pynter opp i min hage.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa