lördag 20 maj 2023

Vintersådderna på luftning - ljuvlig elegant zinnia och dilliga siljor

 

Småplantorna växer på sig

Nu har småplantorna fått komma ut och lufta sig - vintersådderna behöver ju inte härdas på samma sätt som de plantor man drar upp inne. Det är en stor fördel och man behöver inte passa dom. Här är det sommarastern Chamois Thurm som jag hade en liknande av i fjol. 



Tillhör samma familj

Den är pionliknande i en skön persikorosafärgad nyans med dubbla kronblad. Den fyllde så bra i buketter i fjol och det skall bli roligt att få plocka av henne i år igen - även om det är en annan sort tillhör den samma familj.



Släkt med hundkex ?

Slöjsiljan har växt på sig bra och den kan jag strössla med lite överallt och den är också underbar i buketter. Liknar Hundkex och blir ganska hög.




Blir hög och ståtlig

Här har den nästan klätt in kastanjestaketet i Blomstergården i fjol så den kan behöva något att luta sig mot. Det får jag tänka på när jag skall plantera ut henne att sätta henne i bakkant mot staket eller husvägg.



Känsliga rothalsar

Zinnia gror snabbt så den har jag inte vintersått utan dragit upp lite senare i växthuset. Har nyligen skolat om plantorna och nu kommer det kritiska ögonblicket. Ibland har de helt enkelt kroknat och rasat ihop trots att de sett helt friska ut. Tror (och har för mig att jag läste det någonstans) att det är rothalsarna som är känsliga för väta så nu vattnar jag dom underifrån istället och hoppas att dom skall klara livhanken tills det är dags för utplantering. 

För säkerhets skull försådde jag inte alla fröerna utan kan komplettera med direktsådd om det skulle behövas. Sorten är Zinnia Elegans Peach & Cream Mix. 


Foto lånat från Florea 


Omedelbar förälskelse

Den här zinnian blev en omedelbar förälskelse när jag såg bilderna och skall bli fantastisk att plocka buketter av i sommar. Tur att jag fick ett helt flak fullt med småplantor (ca 30 st) så jag kan frossa i plockade små raringar i favoritnyanserna. 



Ytterligare en silja

Ett helt flak blev det också med småplantor av Tandpetarsiljan - ytterligare en favorit med dilligt bladverk och ljuvliga vita flockbildade blommor. Kommer att fylla så bra både i rabatter och i buketter.



 

Spretigt gräs med skirt utseende

Gräset Jungfruhirs väntar på sin tur att bli omskolad och trängs i sin vindruveask - helt underbar i buketter med sitt spretiga utseende. Tar lite i taget för jag får så ont i ryggen när jag står vid snickarbänken i växthuset och skolar om. 

Det är mycket som händer i trädgården nu och man kan nästan se hur allt växer och skjuter fart - kommer mer om det i nästa inlägg.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - njut av helgen och din trädgårds grönska !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Jeg har plantet alt ut i mitt drivhus nå. I dag har jeg sådd ringblomster i potter på verandaen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Ringblommor är så vackra - har fått fröer från min svärdotter i Norge som jag brukar så. Hoppas få mina i jorden också.
      Lycka till med dina sådder !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Det kommer att bli fint , har en hel del sådder i växthuset. Får lufta på dem när jag kommer hem från min resa. Lövkoja blir för första gången, och så har jag förstår zinnia och en hel del annat. Dina buketter är så fina.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Härligt att se hur sådderna växer upp dag efter dag. Lövkoja har jag också sått men den har inte tagit sig så bra än.
      Lycka till med dina sådder !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Hej,

    Vilka fina sorter du valt ut att göra buketter av. Är en sån lyx att kunna plocka från den egna trädgården och sätta på bordet.
    Ja nu händer det otroligt mycket på bara en dag. Nästan svårt att hinna med att se allt.

    Ha det gott. Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika !
      Tack ! Ja, vilken lycka och lyx det är att kunna plocka buketter i den egna trädgården - sån härlig tid vi har framför oss !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  4. Åhh så fina bukettblommor du sått. Det är så kul nu när man får se resultaten av sina sådder. Allt går så himla fort bara. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia !
      Tack !
      JAA , det går så himla fort och man undrar hur man skall hinna med allt !
      Lycka till med dina sådder !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa