måndag 29 maj 2023

Första buketten, Little Princess håller formen och årets mest eftertraktade

 

Förgätmigej bakom växthuset

Häromdagen plockade jag sommarens första bukett från trädgården - det var så mysigt att gå runt och se vad som kommit upp och blommar. Förgätmigej hittade jag ett bestånd av bakom växthuset - den är ju så bedårande och välkomnande nu i maj. 



Plockade lite här och där

Bergsklinten har börjat blomma likaså brunnävan som dyker upp lite här och där - dom där två är verkliga nomader som flyttar runt precis som dom själva vill och behagar. Några stänglar av vita löjtnantshjärtan fick bli uppstickare och sedan fyllde jag upp med kantnepeta, aklejor,  några grenar från vinbärsbusken och en annan buske som börjat blomma.



Bästa månaden på året

Maj är absolut den bästa månaden på året när man får vara med om magi i naturen och trädgården. Det känns ibland att man kan se hur det växer och i år hinner jag verkligen vara med om Moder Jords under. Så tacksam. 



Håller formen

Häcken av praktspirean Little Princess som jag planterade för ca 3 år sedan är så tät och fin i år. Jag klippte dom på sensommaren när blomningen var över och dom har hållt formen sedan dess. Praktspireans blommor är tacksamma i buketter och häcken är ljuvlig när den blommar. 



Så rar blomning

Så här såg den ut i morgonljuset i fjol när häcken blommade för fullt i juli, sedan klippte jag bort all blomning i början augusti. 



Hoppas dom fyller lådorna

I lådorna ovanför häcken har jag i år satt rondellpetunior som skall bli enorma - skall bli kul och se om det räcker med en planta i varje låda och om dom brer ut sig som man sett på alla bilder. Hittills ser det lovande ut för plantorna växer enormt. 



 

Årets mest eftertraktade

Naturligtvis föll jag också för årets mest omtalade och eftertraktade ros - Koko Loko. Jag sprang på henne på travets trädgårdsmässa och enligt försäljaren var mässans exemplar de enda som var kvar och det fanns inte fler att få tag på. Har satt henne i kruka och det skall bli spännande att följa hennes blomning. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - ny vecka och nya möjligheter väntar !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa