tisdag 29 november 2022

Pyntad cykel i vildvackra rabatten och julkudden på plats i kökssoffan

 


Pyntad cykel i rabatten

Fyllde upp lådan på den gamla damcykeln i vildvackra rabatten på framsidan samt cykelkorgen med enris nu när jag fått enris i mängder tack vare min givmilda granne. Idag laddade jag batterislingorna med nya batterier och la ut bland enriset och hängde en ljuslykta på styret för att skapa lite julstämning - så mysigt att titta på från köksfönstret. Dessutom hoppas jag att förbipasserande blir lite glada av den pyntade cykeln när de promenerar förbi. 


Överdos av ljusslinga

Blomlådorna på framsidan under fönstren är också fyllda med antingen gran- eller enris och mittenlådan fick en överdos av ljusslinga så man ser den ordentligt inne från köket, så mysigt när det glimmar där ute. 

Har ingen riktig fönsterbräda på insidan därav det lilla hjärtat på fot i fönstret. Skall nog försöka få upp en stor hängande stjärna i stället i fönstret så det blir lite mer balans. De frostade snökransarna på fönstret är en mångårig tradition och mallen håller ännu efter mer än 30 år. Fantastiskt, bara att skölja av och återanvända år efter år. 



Yes - den funkar i år igen !

De rödrutiga gardinerna har kommit upp i köket, några silvriga julkulor och de röda adventsstakarna som hängt med i många år. Min fasa är att något ljus skall gå sönder eftersom dom inte går att få tag på längre. Är glad varje år när de tas ner från vinden och hela staken fungerar. 



Julpyntadet startat

Jag brukar ösa på med julstämning på vissa ställen i huset som i köket där man är så mycket. Det är mysigt att äta frukost i kökssoffan med alla stakarna och ljusen tända. 



Julkudden blivit tradition

En av julkuddarna som jag dekorerade med decoupage för många år sedan har fått krypa upp i soffhörnan - den är trevlig att ta fram varje jul och pryder sin plats både stående eller liggande. Detta är början sedan öser jag på med mer och mer ända fram till jul. 

Idag regnar det ute och snön som kom förra veckan har totalt försvunnit liksom i södra Sverige. Vi åkte hem från Köpenhamn och Österlen igår med bara vägar - en fantastisk resa med besök på ett julpyntat Tivoli, vinprovning och mysiga restauranger. En helg att njuta av länge. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa