måndag 21 november 2022

Ingen jul utan en spretig enriskrans



Lycka att ha sån givmild granne

Ingen jul utan en spretig fyllig enriskrans och gärna med ett rutigt juligt band - det är tradition hos mig sedan många, många år. Sedan vår en blåste sönder för ca 10 år sedan har jag fått förlita mig på grannar eller att hitta enris på annat håll. I år hade jag tur eftersom en granne skulle ta ner delar av en gammal en och jag kunde få ta massor med enris. Lycka !




Lövkorg full med enris

Idag snöar det jättemycket så som tur var jag ut i går eftermiddag och fyllde lådorna på framsidan och tog en extra korg med ris att binda till kransar. Så idag kunde jag stå i ateljén med en hel lövkorg full med enris och binda mina efterlängtade enriskransar. 




Oväntat mjukt och följsamt

Med handskar på gick det väldigt bra att hantera riset och det kändes faktiskt mjukt och följsamt. Jag brukar återanvända mina halmstommar år efter år och ta bort det gamla riset - känns onödigt att köpa nya varje år. 




Gick snabbt att skapa

Eftersom enriset kommer från en gammal en var det tätt och riktigt buskigt som gjorde att det gick snabbt att skapa en krans - dessutom doftar det så gott av enris. Mmmmm. 




Nytt besök i charmiga Nora

Jag brukar även alltid spara banden och det här bandet/rosetten har en florist i en väldigt mysig blomsterhandel i Nora bundit till mig under en julmarknad i charmiga trästaden Nora. Hon visade hur man gör fast jag tror att jag besöker henne igen vid årets julmarknad och investerar i ett nytt band som hon får skapa med sina flinka fingrar.
 



Ordning och reda i lådorna

Håller på och fyller upp lådorna i köpmandisken i ateljén så det skall vara lätt att hitta material när man håller på och pysslar. Lådorna är rymliga med olika fack så dom sväljer en hel del material. Skall bli underbart när allt hittat sin rätta plats och det blir lite ordning. 




Ombonat och knarrigt med snön

För bara några dagar sedan kändes det som att vintern var långt borta och idag har vi säkert 20 cm i trädgården. Tur att vi hann få in alla trädgårdsmöbler och vattenslangar, de sista krukorna och vände upp och ner på vattentunnan. Riktigt ombonat med den mjuka snön som bäddar in allt i ett fluffigt täcke - det knarrade så där mysigt under skorna i går när jag höll på med riset. Alla ljud dämpas och man känner ett lugn. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Ja så blev det då vinter...och jag har inte ens tömt växthuset!! Ja jag ligger efter med allt som vanligt! Gillar din krans med en, så enkel, så vacker :)
    Kram i snöyran från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa