lördag 19 november 2022

Granar av mjuken efter inspiration från Hanne Utoft

 

Blev så inspirerad

Jag blev så inspirerad av Claus Dahlbys floristvän Hanne Utoft Blomsterdesign som skapar de mest fantastiska arrangemang att jag beställde mjuken vid senaste besöket på Blomstermarken och igår hade de kommit. Kvistarna var inte billiga men eftersom jag använder så mycket material från naturen i vanliga fall tyckte jag det var värt det till de fina granarna. 




Beroendeframkallande roligt

Det var nästan beroendeframkallande roligt att skapa granarna och snabbt och enkelt gick det också. Jag använde guldfärgad blomstertråd att linda runt kvistarna, provade vanlig ståltråd från början men tyckte den blev för grov att linda med. Mjuken är också ett väldigt trevligt material att jobba med till skillnad från vanlig en som sticks.  På Hannes (eller om det är Claus) facebooksida finns en jättebra film där hon visar hur man skapar granarna - ca 18 minuter in på sändningen den 6 november. 




Så användbar rostig låda

Den rostiga lådan köpte jag till förra julen och använt i olika sammanhang hela året. Väldigt användbar. Nu fick vita hyacinter pryda lådan tillsammans med mossa från skogen och spansk mossa från affären.  Den rostiga lilla julskylten samt änglavingarna kommer från Sofias Bod. Kommer nog att lägga på en liten skir ljusslinga när lådan väl är på plats i köket. 




Plockar in undan för undan

Jag står i Trädgårdsateljén och skapar så kan jag plocka in sedan undan för undan till första advent - den rostiga lådan med granarna kommer förmodligen att hamna på brickbordet i köket där jag brukar pynta upp med juliga pryttlar till advent. Så skönt att slippa hålla till i köket med pysslandet. Här kan jag lämna allt framme och bara fortsätta igen när jag vill. Så tacksam. 

Grannen ska förmodligen ta ner en en under helgen så kanske kan jag fylla upp lådorna på framsidan - det hade varit väldigt trevligt och kanske kan det bli en och annan krans också. Får ta riset omgående i så fall innan det hinner torka så det går att hantera kvistarna. Roligt med allt pyssel nu !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Såååå mycket fint du gör kram sonya

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sonya !
      Så kul att du hittat hit !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Väldigt trevligt med små granar som inte barrar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette !
      Väldigt trevligt material att jobba med också så man slipper sticka sig.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Hej Isa!
    Alldeles underbara granar, vilken härlig idé.
    Trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika och tack !
      Hanne gör så mycket fint att man blir alldeles kollrig - man får snappa upp någon idé av allt hon gör och skapa själv.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  4. Jättefina granar och låda. Och plötsligt kom jag på att jag har en liknande låda fast i koppar... Så här ska bindas och pyntas till veckan :)

    Tack för tipset! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina !
      Så kul att du blir inspirerad - lycka till med ditt skapande !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  5. Så fina granar i mjuken. Jag har en rostig avlång låda så kanske får härma.
    Tack för att du delar med dig av fina tips.
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika !
      Tack fina du ! Så kul att du har en liknande låda som du kan skapa i.
      Ha det så gott och lycka till med skapandet !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa