torsdag 17 november 2022

Recyklar torkade buketter och dukar upp på köksbordet

 

Återbruk av torkade buketter

Har ju varit så bortskämd hela sommaren och hösten med att kunna plocka in egenplockade buketter att ställa på köksbordet och nu är den tiden över så idag plockade jag ihop lite torkat material från fådda buketter som tagit slut. Återbruk är en min melodi och hortensior blir ju så vackra i torkat tillstånd. 



Här har just en torkad hortensia tillsammans med några kvistar fått pryda en återrecyklad vas på köksbordet.



Rostig bricka som grund

Hittade en riktig rostig bricka i ateljén - förmodligen någon som jag haft i växthuset och dragit upp frösådder på och som nu fått en härlig patina. Den fick bli grunden till arrangemanget på köksbordet och ett ledljus känns alltid tryggt och trevligt liksom en vacker rosett .




Hittade i gömmorna

När jag städade bland allt pysselmaterial hittade jag en massa prydnadspryttlar i grönt naturmaterial som jag köpte en sats av för många år sedan. Blev perfekt på brickan.




Trevligt sällskap

Ljusinsatsen i flaskan på brickan har vi alltid på köksbordet och det ljuset tänder jag varje morgon till frukosten. Flaskan är ett älskat loppisfynd. Lite trevligt nu när flaskan har fått lite sällskap som ändå inte tar upp så mycket plats. Kanske byter jag ut allt redan nästa vecka när första advent knackar på dörren men har inte känt för något jultema än inomhus även om jag förbereder lite i ateljén. 

Ljusslingan i flaskan är en smart lösning där batterierna sitter i korken till flaskan - den ger ett vackert sken när det är mörkt. 




Snart får pelargonerna flytta

Snart skall alla pelargoner i köksfönstret få respass när adventsstakarna skall upp - får försöka hysa in dom i ateljén tillsammans med de övriga 30 (där blir det trångt!). Har nyligen klippt av alla blommor och knoppar så dom förstår att nu väntar vintervilan snart. Var sak har sin tid. 

Idag var det svinkallt ute och vinterns första flingor yrde runt under förmiddagen. Det blev inte något trädgårderande i dag och det mesta är faktiskt klart i trädgården. Nu är det fåglarna som tagit över när de nya fågelmatarna i solrosängen fyllts på med solrosfrön. Småfåglarna flockas och det är så kul att se hur glada de är över att få maten serverad. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa 

1 kommentar:

  1. Hej Isa!
    Du gör så fina arrangemang. Är imponerad över antalet pelargoner. Jag har fem som jag skall försöka övervintra, men det slutar nog med att jag köper nya i vår. Har försökt ta sticklingar, så jag hoppas att det blir något.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa