onsdag 22 juni 2022

Midsommarbukett från trädgården

 

Skattjakt i trädgården

Även om inte snittblommorna i Blomstergården kommit igång och producerar blommor än så finns det annat i trädgården som man kan plocka buketter av - så himla härligt att bara strosa runt och plocka lite här och lite där. Jag är bara en glad amatör så det gör inget att buketterna inte blir perfekta utan får vara lite spretiga och så där skönt operfekta. Det är nog inte en typisk midsommarbukett heller utan på temat man tar vad man har. 




Massor med tips

Hade ingen tanke på att man kunde använda blommorna från blommande rabarber förrän jag såg ett inlägg på Facebook i gruppen odla snittblommor. Får många tips där och blir inspirerad. Det är så mycket man kan använda sig av och det är spännande att gå runt i trädgården och botanisera. 




Kontraster

Gräslöken blommar för fullt på långa stjälkar och den är ju dekorativ i buketter så det gäller att passa på innan blomningen är över för det går så fort nu med allt. Gillar färgen och kontrasten mot rabarberblommorna.



Okänd skönhet

Duchesse de Montebello har precis börjat slå ut och efter att jag klippt henne rejält under våren har hon satt massor med knopp så man kan klippa stjälkar och njuta av. Den lila bredvid är en perenn som växer i långa perennarabatten och som jag aldrig tidigare tänkt på som snittblomma. När jag klippt av några stjälkar inser jag hur vacker den är när man börjar granska den på nära håll och nu är den basen i buketten. 



Så välkommen

Här växer den lila i rabatten - jag har för mig att det är en toppklocka av något slag men jag kan ha helt fel. Hädanefter kommer jag att se på den med andra ögon för den verkar vara användbar och allt som är användbart i buketter är varmt välkommen i trädgården, även ogräs.

  


Trevlig midsommar

Nu närmar vi oss midsommar och det är inte klokt så fort våren gått. Nu väntar efterlängtad semester med lata dagar, långa strandpromenader och roliga utflykter - skall bli så härligt.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en riktig härlig midsommarhelg och en trevlig sommar !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Ljuvlig bukett. Trevlig midsommar!
    /Anette
    atligatradgarden.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette !
      Tack snälla !
      Ha en riktigt skön sommar !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Vilken vacker bukett. Blomman är Betonica eller Praktbetonica.
    Toppklockan är ganska lika men har helt andra blad.
    Glad Midsommar!
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Tack snälla !
      Så roligt att få ett namn på blomman som fanns här redan när jag flyttade in för snart 20 år sedan.
      Ha en riktigt skön sommar !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Ingen midtsommer uten en blomsterbukett på bordet.

    SvaraRadera
  4. Vilken ljuvlig midsommarbukett Isa!
    Glad midsommarhelg till dig...
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa