torsdag 9 juni 2022

Färgstarkt par, mängder med knoppar och diagonalt blir det fler

 

Kan inte bli annat än förälskad

Jag som inte är så förtjust i starka färger i trädgården planterade några plantor av trädgårdsnejlikroten Mai Tai för några år sedan när jag råkat förälskat mig i den på ett besök på Rosendahls trädgårdar i Stockholm där dom planterat en kraftig planta i kruka som bara vällde så där vackert att man inte kan bli annat än förälskad.




Färgstarkt par - nejlikrot och kantnepeta

Nu har den etablerat sig ordentligt och lyser verkligen upp rabatten tillsammans med mina egenuppdragna kantnepetor som växer i framkant - ett sällsynt färgstarkt par i den här rabatten. 




Förlåter med åren

Jag har blivit mer förlåtande med åren att släppa in varma färgnyanser i den långa perennrabatten även om det är dom kalla färgerna som fortfarande dominerar. Vill man ha en engelsk cottage garden så är det sillsallad som råder och inte så ordnat. Fast hos mig har det inte blivit så där charmigt engelskt blandat att man bara stoppar ner någonting när man har ett hål i rabatten. 

Kanske ska tänka mindre och bara gräva ner allt möjligt. Det där tänket med upprepningar av samma växter har också liksom försvunnit med tiden när rabatten tagit kommandot och gett sig ut på egna resor. 



En kär rosvän

Rosenbuskarna Thérese Bugnet har satt igång att blomma och det gick så snabbt att jag inte riktigt hunnit med. Har klippt bort massor med torkade grenar under våren och gett henne rikligt med hästgödsel att gosa sig i.  Hon tackar med att växa sig kraftig och frodig och levererar mängder med knoppar. 




Härlig knoppande tid

Älskar den här tiden på året när knopparna visar sig i rosenbuskarna - tjocka och stinna färdiga att slå ut när som helst och sprida både sin skönhet och väldoft över trädgården. Utslagna är dom underbara att stoppa ner nosen i när man strosar förbi. 



På diagonalen blir dom fler

Här är det Valdemar i rostiga rosenrabatten som satt mängder med knopp. Ser så fram mot när dom börjar slå ut om någon vecka. Snappade också upp i TV-programmet Trädgårdsmästarna att rosen sätter mer knopp om man leder grenarna diagonalt och inte låter rosen växa rakt upp. 



Ser fram mot årets väldoftande möte

Mängder med knoppar har även pionerna i ruinrabatten satt - har faktiskt aldrig sett så många pionknoppar som i år. Jättekul att pionen jag flyttade från framsidan för några år sedan etablerat sig och trivs. Sarah Bernhardt ger fler och fler stänglar och knoppar för varje år - vilket är helt underbart. Ser så fram mot årets väldoftande möte ! 

Alltså vilken underbar tid det är nu även om det också är mycket jobb med att få ordning på allt i trädgården. Bara man vänder ryggen till så passar ogräset på att smyga sig in överallt och gödselhögen på garageuppfarten har sakta minskat men väntar på flytt till annat ställe så vi får garageuppfarten fri till slut. Har naprapattid på fredag så det skall nog ordna sig.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och njut av din trädgård mellan allt trädgårderande!
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Det låter fint med pionerna. Här har de tidigaste, arter, blommat över och nu är det många hybrider som blommar. Men höjdpunkten är luktpionerna. När jag läst om engelska trädgårdar och cottage gardens känns det som en väldigt genomtänkt och välregisserad 'happening'. På förra tomten passade det men på den nuvarande tomten skulle de se konstiga ut. Jag får gilla läget :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina !
      Hoppas du har luktpionerna kvar att njuta av - inget är som väntans tider efter dom. Går varje dag och kollar knopparna, stjälkarna är snart lika höga som mig !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa