onsdag 15 juni 2022

Kruksamling framför växthuset

 

Krukorna på plats

Kruksamlingen framför växthuset vid fontänen börjar bli klar fast jag hade svårt att hitta terrakottakrukor i gömmorna. Märkligt eftersom jag köper nya varje sommar men har ändå för få när allt skall planteras på våren. Och fat är alltid en bristvara i min trädgård - dom går lättare sönder efter någon säsong och behöver ständigt kompletteras. En del krukor blir helt enkelt utan fat eller också får dom tillbringa sommaren på något kantstött från Gustavsberg.



Håller färgen

Den målade rostade krukan som jag lagt ner en hel del kärlek på fick flytta in bland terrakottakrukorna på ett bordsunderrede där bordsskivan lossnat. Det kom en rejäl regnskur i går och tänk att det bekom inte den här krukan ett dugg. Den fortsätter att hålla färgen - förlåt rosten, menar jag. 



Naket hörn

En liten bit i taget blir trädgården klar för säsongen. Har rensat plattorna framför växthuset så noggrant men nu är det dags igen - innan man hinner blinka smiter ogräset in igen. Till vänster har vi hängt upp klädstreck i stammen av tallen som togs ner i våras efter snösmockan - enklast möjligt insynsskydd efter att delar av buskaget höggs ner i samband med att tallarna togs bort. 

Nu börjar det växa upp igen och en väldigt vacker ros tog chansen att visa sig efter åratal av mörker. Blir en spännande resa att se hur det kommer att bli. Just nu känns det lite "naket" i det hörnet när man har varit van att haft ett rejält buskage som insynsskydd. 




Så länge det varar

Blir ett lila/rosa tema framför växthuset i år. Satt några perenner som får flytta ut i långa perennarabatten till hösten som vädd och kransveronica. I den rostiga sprider grusnejlikan sitter skimmer så länge det varar - tycker det är svårt att få henne att överleva en hel säsong, hon torkar lätt och sedan är det kört.



Väntans tider

Brukar måla runt fönstren på växthuset inför varje säsong men nu väntar jag på snickaren som jag hoppas ska byta ut en del snickerier, men ni vet ju hur det är med hantverkare - det är inte alltid dom dyker upp när man behöver dom. 

Hortensian i stora krukan har överlevt vintern i garaget men har inte satt knopp än så vi får se hur blomvillig hon är i år. Var mest rädd om krukan och hade ingen tanke på att Hortensian skulle klara vintern. 

Nu har jag "bara" andra sidan av växthuset kvar att fylla med lerkrukor - om jag hittar några. Får gå på jakt i förråd och leta. Hoppas jag har jord hemma för det går åt massor till stora krukor, sommarblommorna kräver bra jord för att orka hålla igång hela sommaren oftast till frosten kommer i höst någon gång även om jag brukar bottna med långtidsverkande. 




Ryggen strejkar

Har fått ryggskott av allt bubbande med jordsäckar, krukor och rensande i rabatterna. Fast det bästa är ju ändå att försöka hålla igång så med hjälp av Voltaren gel och alvedon skall alla småplantor ner i jorden i dag (vilket jag sagt en längre tid). De som inte har tagit sig så bra ligger risigt till att hamna på komposten för nu vill jag verkligen bli klar. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och din kropp!
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Hei! Så fint! God bedring med ryggen! Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne !
      Tack snälla för din hälsning !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Ja det är mycket man vill göra och så strejkar kroppen! Jag vet! Men som vanligt visar du underbara och inspirerande bilder Isa - en sann fröjd för ögat :) Kram från ett regnigt Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla fina Titti !
      Du är en sann bloggvän!
      Härligt med regn kan jag tänka mig för ni har väl vattningsförbud ?
      Hoppas du får en riktigt härlig sommar !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa