lördag 7 maj 2022

Dags för omskolning av vintersådderna och även de kallsådda är på gång

 

Vintersådderna omskolas

Småplantorna i växthuset drar nu iväg när det blivit lite varmare och främst vintersåddarna behöver omskolas. Har tagit en låda i taget med de som tagit sig bäst och närmast i bild är det Aster Silvery Rose som det blev mängder av med stora cremevita blommor med rosa kronbladsspetsar. En extra dubbel och pionliknande blomma som kommer att bli magisk både i Blomstergården och i buketter. Gör inget att det blev runt 30-40 plantor av den här skönheten, kommer att strössla med henne - sådde även en Silvery Blue också som levererade ca 10 st plantor. 



Även de kallsådda står på tur

Det blev väldigt olika med vilka fröer som grodde av vintersådderna och nu när jag jämför med de kallsådda fröerna som såddes 7 april så är de ungefär lika stora - kanske rötterna är mer utbredda på vintersådderna men annars är många av dom också färdiga för omskolning som lövkojan på bilden. Den är Stocks Figaro Lavender en doftande lila/blå goding som även är perenn. Underbart om den hinner blomma i år - annars är hon värd att vänta på.  




Skönhet på gång

Här är det riddarsporren Misty Lavender från Jordnära fröer som har tagit sig och börjat bilda andra bladparet. En ettåring som jag hoppas mycket på. 




Tack för att du satte fart

Jätteverbenan stampade länge i sin godislåda och jag trodde inte att hon skulle sätta fart men tänk att när värmen kom den senaste veckan väcktes hon också till liv och satte fart. Nu får jag ta tussar med Jätteverbena och skola om - är jätteglad att jag kan vara frikostig med henne i rabatterna, allra helst i vildvackra rabatten på framsidan där hon har gjort sig så bra mot det vaniljgula staketet. 



Snabbväxande och spretig

Är så glad och tacksam att så många fröer tagit sig och det är så kul att gå de dagliga rundorna ( som gärna blir flera) och kolla in vad som hänt sen sist. Dessutom har den nedklippta klematisen i växthuset vaknat till och växer flera cm varje dag - snart dags att binda upp den mot stegen så den inte spretar iväg åt något annat håll. 




Strösslar hela trädgården

Det stora trädet bakom växthuset som jag tror är ett Krikonträd fortsätter att blomma även om mängder med blomblad ligger strösslade över trädgården när det har blåst de senaste dagarna. 




Hopp och lek

Blommorna är jättevackra och man får passa på att njuta för snart är härligheten över. Allt går så snabbt nu och vaknar jag tidigt smiter jag upp och drar ut i trädgården i arla morgonstund för att få världen för mig själv en stund. Jag och fåglarna är morgonpigga.

Idag har jag lekt med de underbara barnbarnen i Västerås och fyllt på farmorshjärtat även om längtan är ständig efter barnbarnen i Oslo. Härlig dag med hopp och lek. Kel och kittlande skratt. Nu väntar kvällens grillmiddag med ett gott vin tillsammans med älskade maken. Livet leker och det är de små guldstunderna som är meningen med livet.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en riktigt härlig påfyllande helg !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Så härligt att livet leker, lådor fulla med plantor, växter som redan är på gång och ovanpå allt det härliga - barnbarnslek. Ja, visst är våren en härlig tid. Allt är som på nytt. Fortsätt och njut, blunda inte för länge för då är våren över. Skickar inte via Google har ännu inte tittat hur man gör/Varför ska det vara så krångligt / bettysbeundran.blogspot.com

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa