lördag 14 maj 2022

Fulhörna ska bli finhörna med en touch av Provence

 


Fulhörna skall bli finhörna

Det fulaste området i trädgården ska bli det finaste om det blir som jag tänkt mig. Här har det växt en stor helt gudomlig en för många år sedan - en sådan där dröm en med kvistar med bär på. Fantastisk att binda kransar av. Men en februaristorm klöv enen och vi fick lov att ta bort den. Stor sorg i mitt trädgårdshjärta. Sedan har det varit ett upplag för skifferplattor innan vi sålde av hela härligheten. 

Nu har det växt igen med berberisbuskar som slagit sig ner och en rönn som växt upp där en tidigare stod. Den ska stå kvar för den tillför höjden men alla buskar ska bort och området rensas upp, sedan blir det förmodligen en veckad rostig kant mot gräset.




Bild på näthinnan

Längst bort i siktlinjen härifrån skymtar rönnen och området som nu ska bli det vackraste området i hela trädgården om mina planer går i lås. Jättekul när man helt plötsligt efter alla år får en bild på näthinnan och plötsligt vet hur den här hörnan ska se ut. Har aldrig haft tillräckligt med energi tidigare eftersom trädgården liksom har tagit allt och även jobbet och sjukdom. Nu när jag gått ner i tid och håller på att avveckla jobbet har annat en chans att få ploppa fram. Sånt som är skapande och kreativt.




Förlängning av Blomstergården

Det här området ligger i anslutning till Blomstergården och kommer att bli en förlängning av snittblomsodlingen. Här ligger det också en hel del stora stenar som ska få vara kvar för dom tillför karaktär till odlingen. Sedan skall jag fylla upp med hästskit och lägga ny jord mellan stenarna.  

Vad skall det då bli kan man undra ?



Solrosäng

Jo - en hel äng av solrosor ! Älskar ju Frankrike och Provence och vill gärna ha in den feelingen i trädgården så mycket det bara går och jag glömmer aldrig de oändliga solrosfälten vi passerade vid Provenceresan för många år sedan. 

Hela området skall formligen prunka av olika sorters solrosor och Mrs Mars är redan vintersådd och på gång som den första solrosen att inviga solrosängen när den är rensad och klar. Tänker att det också blir snyggt med olika zinkbaljor med solrosor och kanske ett badkar. Har kikat i ett hos en loppis där jag hoppas badkaret finns kvar tills jag har möjlighet att ta mig dit.



Vill frossa i solrosor

Vill ju också kunna plocka in stora buketter och riktigt frossa i solrosor. Har fröer till både höga och låga så man kan variera sig - hon kommer att bli årets primadonna i buketterna. 



Solidarisk med Ukrainas folk

Det finns ytterligare en anledning till att odla massor med solrosor och det är att solrosen är Ukrainas landsblomma och det känns fint att vara solidarisk med det ukrainska folket och deras kamp. Dom är fantastiska som slåss för sitt land och inte ger vika. Solrosängen får bli en hyllning till alla som kämpar.




Kommer inlägg framöver

Återkommer med inlägg och bilder när projektet är på gång och förvandlingen börjar. Det ska bli så roligt och spännande. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - lycka till med dina trädgårdsprojekt!
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Solrosor høres mye finere ut enn solsikker som de heter i Norge. Når jeg så bildene dine av disse kom jeg på at jeg har kjøpt en pose med slike frø. De solsikkene blir i mange i mange farger og i flere lengder. De må jeg putte i jorden i morgen.

    SvaraRadera
  2. Det bliver spændende at følge med i dit nye Provence-hjørne! Her er vi også med på solsikke-bølgen i år og har 20 gule solsikker på vej i drivbænken. De skal stå og kikke over hækken i sommer og signalere solidaritet med Ukraines folk.
    Glæder mig til dit næste indlæg om dit nye projekt!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Ibland tar det en stund innan man vet precis hur man vill ha det. Dina planer låter riktigt bra. Skall bli kul att följa. Sådde en röd solros som jag hade ihop med sommarrudbeckia förra året. Det blev en jättefin kombination. Sparade dem i en odlingslåda och de lever. Skall bli spännande att se vilken av dem det är, som övervintrat.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Åhh ett hav av solrosor! Såå fint! En dröm! Jag följer ditt gula projekt med spänning Isa...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa