måndag 2 mars 2020

Vårens första ljuvliga vårblommor



Ny väg med nya intryck

Idag när jag kom ut från jobbet vid lunchtid var det ett strålande väder och det kändes som vår i luften. Helt underbart.  Jag brukar alltid cykla en senväg hem för att slippa cykla efter "stora" vägen men stärkt av en klarblå himmel och att jag läst någonstans att ibland ska man ta en helt annan väg för att få nya intryck gav jag mig av tryggt cyklande så nära dikesrenen som möjligt.




Som ett lyckligt barn i godisbutiken

Det fanns en anledning till att jag gav mig ut på "okända" vägar. Inte så långt hemifrån ligger en handelsträdgård med massor av skira vårlökar, doftande kryddor och vill-ha-pelargoner och jag har länge tänkt att jag måste göra en visit för att stilla begäret efter vackra vårblommor. Jag blev inte besviken när jag kom instormande i hela härligheten och bara drog in alla dofterna på en och samma gång. Jag var som ett Lyckligt barn i en godisbutik och bara gick runt och plockade en sån och en sån och en sån. Åhh vilken boost för själen.




Magisk ranunkel

Vem kan motstå en helt magisk purpurfärgad ranunkel ? Tur dom bara hade en annars hade jag köpt alla. Den påminde om kornvallmon "Amazing Grey" som jag köpt fröer till från Impecta och som jag hoppas mycket på till sommaren.




Spretig samling

I min korg hamnade förutom den bedårande ranunkeln även murgröna, bellis, pensé, hyacinter och en ljuvligt doftande vit blomma som jag just nu har glömt namnet på och som kommer att växa sig hög i hinken.




Solen värmde över köksträdgården

Nu börjar jag byta ut vinterns dekorationer till vårliga i stället - så himla skönt och välkommet. Det känns verkligen att mars har börjat och vilket början sen. Nu kan vintern vila och släppa fram våren istället och just idag kändes det verkligen så när solen värmde över köksträdgården och pardörrarna till växthuset stod vidöppna. Fortsätter det så här är det dags att plocka fram korgstolen så man kan slå sig ner mitt i härligheten och bara njuta. UNDERBART.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Så charmigt och fint - du kan verkligen det där med att göra stilleben!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du !
      Det är så roligt nu när säsongen sätter igång igen !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa