fredag 27 mars 2020

Projekt framsida startar



Ett minne blott

Vi har haft ett gammalt plommonträd på framsidan av vårt hus som farit ganska illa genom åren av överfulla grenar med mogna plommon, kraftiga vindar och tydliga ålderstecken. Nu finns det inte mer.

Vi var ganska färdiga med varandra jag och trädet. Jag har tröskat mig igenom sylt- och kompottstadiet för länge sedan och är urless på att ta hand om ALLA mogna plommon samtidigt. Plockar man av dom för tidigt spelar det ingen roll hur mycket man sockrar dom - dom smakar ändå surt, vilket kocken på min förra arbetsplats surt fick erfara när han lagade till en efterrättskompott till hugade restauranggäster.




Vrålet av en motorsåg

"Jaha, kommer ni någon gång i april", frågade jag hantverkarn via mail efter att vi var överens om offerten för omgörning av framsidan. Sedan hörde jag inget mer. Förrän i onsdags när vrålet av en motorsåg nådde mig där jag satt vid datorn. När jag kikade ut såg jag hantverkarn i full färd med att demolera plommonträdet. Jag hann inte ens säga adjö och tack innan det låg i itusågade bitar på marken. Nu är det ett minne blott och jag ser framför mig de träd som skall komma istället och hur fina de kommer att bli tillsammans med lavendelhäcken.




Nu börjar det

Så här såg framsidan ut innan all uppgrävning och innan plommonträdets bortforsling till sällare jaktmarker. En plattrad har plockats upp vid rabatten närmast huset eftersom både gången och rabatten skall breddas.




Nu grävs det

Sen gick det snabbt. En liten grävmaskin rullades in och satte igång att gräva. Först hann vi i alla fall gå igenom vad det var som verkligen skulle göras och det var tur att jag var hemma annars hade det blivit lite galet eftersom hantverkarn inte hade antecknat allt vi gått igenom. Sedan var det bara att ha tillit till allt som hände.


Både planteringsjord och grus på plats


Jag ville ha en snirklig rabatt närmast staketet men grävarn sa att "Jag gräver rakt och sedan får du forma det efteråt". Så nu är det väldigt många raka kanter men jag tror att när allt är klart så kommer det att bli bra.




Mormors soffa skall restaureras och flyttas fram

Vid farstubron kommer det att bli en liten "uteplats" med plattor att ställa en soffa på och några krukor. Tre hål är nu uppgrävda och förberedda för 3 Silverpäron närmast lavendelhäcken. En helt ny framsida håller på att växa fram även om det just nu ser ut som den är helt uppgrävd.




Spår överallt

Även efter gaveln har grävmaskinen härjat och lämnat djupa spår i gräsmattan. Här måste vi lägga om alla plattor, rikta upp och fylla upp med sten. Den smala rabatt som fanns här tidigare och som var ett litet helsicke att hålla rent från ogräs skall läggas igen. Det skulle vi gjort för flera år sedan men nu skall det äntligen ske. Har ju mycket roligare saker för mig än att rensa ogräs.

Det skall bli så spännande att se hur framsidan kommer att bli. Har en klar bild i mina drömmar efter tio års planerande!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om varandra !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Spännande!
    Efter 10-års planerande kommer det att bli helt perfekt och vackert.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du - ibland tas saker och ting lite tid och det kanske inte är så tokigt att det får göra det.
      Trevlig helg till dig med!
      Kram/Isa

      Radera
  2. Det kommer att bli sååå fint! Spännande fortsättning följer...
    Vårkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Titti !
      Ja - det blir spännande på alla plan en tid framåt !
      Ha det så gott i vårvärmen på Öland !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Härligt! Tittade du på veden hos plommonträdet? Vi tog ner några stammar hos ett vanligt gulplommon och de bitarna finns kvar. Så vansinnigt fint färgad ved.

    Det kommer bli ett härligt trädgårdsrum när du är klar.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina !
      Hann aldrig med att titta på veden innan den var bortforslad - allt gick så snabbt. Hoppas resten också går som tåget.
      Det skall bli fantastiskt att få en trädgård på framsidan efter alla dessa år.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  4. Spännande projekt ni har på gång! Ska bli intressant att se hur det blir,
    för det visar väl du? ;).. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin !
      Absolut - det kommer massor av inlägg framöver hur framsidan växer fram. Spännande tid nu !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  5. Plutselig skjer det masse. Omveltninger er spennende. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne !
      Efter alla dessa år när vi gjort annat i trädgården var plötsligt turen kommen till framsidan - skall bli fantastiskt att forma den.
      Ha det så gott i hagen !
      Kram/Isa

      Radera
  6. Vad spännande! Nu har du något rejält att sätta tänderna i. Väntar med spänning att få följa med på resan. Lycka till.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Du är så välkommen med på resan - kommer att hända massor framöver. Vi får se om det blir så som jag drömmer om.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  7. Kul med sådana projekt när man äntligen sätter igång. Ska bli spännande att se resultatet. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia !
      Ja - nu rör det verkligen på sig, efter alla dessa år. Kommer massor av inlägg på bloggen vartefter - kul att du följer.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  8. Hej!
    Trevligt att börja följa med andras trädgårdsprojekt så får man tips och
    inspiration för det egna trädgården!
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa