torsdag 2 januari 2020

Så roligt att vara i gång med vintersådderna



Doft av jord

Idag har jag stått i växthuset med kaminen påslagen under eftermiddagen medan blåsten ven utanför och vintersått de första fröerna. Så underbart att känna doften av jord igen och vara igång med en ny trädgårdssäsong. Jag vill att trängseln skall vara stor i köksträdgården i vår/sommar. Här ska sås både kryddor och sommarblommor så det står härliga till så man kan strössla ordentligt med plantorna !




Ingen sommar utan kryddtagetes

Startade med tagetes - ingen sommar utan massor av kryddtagetes i köksträdgården. Och Linnétagetesen kan jag inte heller vara utan. Tycker inte att dom grott så bra de senaste åren när jag dragit upp dom på traditionellt sätt så det skall bli spännande att se hur dom reagerar på vintersådd.




Kanske lyckas med dillen i år 

Solrosorna ska jag också absolut vinterså och dill som jag aldrig annars lyckas med. En del perenner blir det också som kantnepeta som jag vill ha lite överallt i perennrabatterna och lavendel.


Bild tagen på Wijs trädgårdar

Vippig fänkål

Någon form av fänkål med härligt dilliga vippor vill jag ha i mängder och grönkål och purpurkål som jag haft de senaste åren. Det blir nog bronsfänkål - får beställa fröer från Gourmet garage som jag tycker har fantastiska fröer i rikliga mängder.

Ramlade förresten över en jättebra artikel om fänkål skriver av Anna på Gourmet garage som du hittar HÄR.






Återanvänder plastaskar

Jag låter mina små odlingslådor stå kvar i växthuset eftersom jag återanvänder plastaskar efter vindruvor och tomater. Dom har hål både i botten och locket men är lite veka för utelivet. Det gick ju bra i fjol med jätteverbenan så jag hoppas det ska gå bra med årets sådder också.




Förälskad i Tandpetarsilja

Tandpetarsiljan ska jag absolut också testa att vinterså - blev helt förälskad i den när jag såg den för första gången i Stadsparken i somras. Nu gäller det bara att ha nog med askar att så i - får göra en raid i förrådet där jag tror att det skall finnas en del sedan tidigare år. Annars flyttar det nog in lite nya också undan för undan.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Åhhh, så härligt.. Tänkte peta ner mina paprikafrön imorgon. Men kryddtagetes har jag aldrig hört..??!! Det måste jag spana in...
    Kram på Dig och god fortsättning på 2020..🌺 Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kate !
      Roligt att du blir inspirerad av kryddtagetes - en härlig växt som ger glädje hela säsongen ! Tack för att du påminde mig om paprikafrön - skall så för första gången i år, vill ha spetspaprika på frukostmackan och det skulle vara en rikedom med egna.
      Ha det så gott och lycka till med sådderna !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Åhhh, äntligen!! TÄNK att ett nytt härligt grönt år stundar nu...som vanligt inspirerar dina bilder och jag längtar :)
    Varm kram från ett blåsigt Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Eller hur - äntligen är vi där ! Fast jag tycker att det gick snabbt i år eller också är det för att jag aldrig vintersått så tidigt som januari tidigare.
      Varm kram till dig också från ett vindstilla Örebro ( i alla fall idag!)

      Radera
  3. Tandpetarsilja har jag också på önskelistan, men vintersådderna brukar jag inte lyckas med. Är antagligen för slarvig med vattningen eller är det sorgmyggorna som äter upp groddarna.
    Härlig bilder. Nu är det verkligen grönt och blommigt man vill se.
    God fortsättning
    /Anette
    Tidigare Rost och rädisor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette !
      Visst är den ljuvlig - tandpetarsiljan med sitt dilliga bladverk !
      Du är ju ett proffs på vintersådder ute i de riktiga landen och en ständig inspirationskälla !
      En riktig God Fortsättning önskar jag dig på det nya året !
      Kram/Isa

      Radera
  4. Spännande att så redan. Hur gör du sen med plantorna? Jag tänker om det blir en varmperiod som nu och sen kallt igen kan du hålla de tillräckligt varma men samtidigt svalt då? Jag väntar med allt utom tomater och paprika/chili eftersom jag inte kan ge dem en bra temperatur om det har blivit vinter då när det är dags för omskolning. Jag har tagit in en del perennsådder/träd/buskar som står i ett ouppvärmt utrymme och de kommer upp där nu men det blir ofta problem sen såvida de inte grodde redan förra säsongen. Det blir lätt mögel. Tagetesfrön jag hade sparat tyckte jag grodde dåligt. Vet inte om de behöver vara färska.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina !
      Det är det som är tricket, att stratifiera sådderna med en kylperiod för att de sedan ska börja gro när värmen och solen kommer i vår. Veronica på Sanda Cottage är proffs på det här med vintersådder och har bra information på sin sida. Se länk http://sandacottage.blogspot.com/2018/01/tips-och-trix-det-mesta-du-behover-veta.html
      Jag har bara gjort det med enstaka fröer tidigare så det skall bli spännande att se resultatet i vår.
      Stort Lycka till med dina sådder !
      Kram/Isa

      Radera
  5. Ja tandpetarsiljan är ju så fin, speciellt i buketter. Och Linnetagetesen har fått en plats hos mig, tack vare dina fina bilder. Jag som aldrig släppt in tagetes förr, har nu sparat massor av frön. Ha det gott! Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica !
      Så roligt att du inspirerats av Linnétagetesen - den är verkligen fantastisk !
      Kan tänka mig att tandpetarsiljan blir jättemaffig i buketter med sitt dilliga och fylliga bladverk - det ser jag fram mot !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  6. Så godt å komme i gang! Jeg er straks der.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !
      Ja - det är fantastiskt att var i gång igen - så mycket roligt vi har framför oss !
      Stort lycka till med dina sådder och planer !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  7. Jaaa snart så är det odling som gäller. Härlig inspiration. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia !
      Härligt att du blir inspirerad av dagens inlägg - blir så glad !
      Stort Lycka till med dina odlingar !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  8. Å, så mange drømmer og planer vi har nå. Jeg håper på å få en bedre grønnsaksavling i år, det finnes så mye bra å dyrke. Gleder meg til å følge med påfrøsådden din, godt nytt hageår til deg. Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa