onsdag 8 januari 2020

Roslängtan

Rosen Chippendale

Saknar en färgstark värld

Idag längtar jag extra mycket efter rosorna i trädgården. Det är så fantastiskt att dom kan blomma som dom gör på bilderna från i somras - det är som en helt annan doftande färgstark värld mot den svart/vita avskalade som är utanför fönstret just nu (även om gräsmattan är grön).


Therese Bugnet


Kontrasterna behövs

Fast den svart/vita världen kanske behövs för att den färgrika ska kunna blomma ut så färgstarkt till våren/sommaren. Så egentligen ska man kanske vara tacksam för kontrasterna, hylla den långa vilan och mörkret som möjliggör en trots allt lång trädgårdssäsong när den äntligen kommer.


Wrams Gunnarstorp


17 minuter ljusare

Nu har ju allt tack och lov vänt och vi går mot ljusare tider igen även om det kanske inte märks så mycket än. Jag och maken tittade häromdagen och det visade sig att solen går ner 17 minuter senare på em än den gjorde innan den 22 december. Jippie !

Det hjälper mig att med ett ljust sinne kliva ur den varma goa sängen på morgonen för att i mörkret cyklande ta mig till ännu en ny arbetsdag. På morgonen är skillnaden inte så stor än - men det kommer !


Chippendale igen


När kommer kylan ?

När jag gått mina nästan dagliga rundor i trädgården ser jag att det kommit anlag eller småskott på flera av rosorna - allra helst på Valdemar som jag planterade i somras. I höstas kupade jag rosorna så gott det gick och la ett lager med lövtäcke runt dom. Hoppas det räcker samt att jag planterat dom djupt, det är så svårt att veta hur vintern kommer att bli. Kylan verkar avlägsen. Det var lika ifjol (2018) när jag kupade rosorna årets sista dagar sedan kom kylan i februari 2019.

Idag blåser det som sjutton här - tacksam att maken hämtade upp mig på jobbet så jag slapp cykla hem i motvind. Krafterna behövs till annat - kanske mer vintersådd i växthuset eftersom fröer till lavendel och vild vippig fänkål från Franchi landade i brevlådan. Lycka och glädje förpackad i rasslande vackra fröpåsar - det spritter av förväntan i hjärttrakten!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa