tisdag 31 december 2019

Önskningar, längtor och ekon från 2019



Swish så var det nytt år !

Alltså - så fort det gick ! 2019 är alldeles snart slut och ett nytt år föds om några timmar. Känns som det blir ett magiskt år. 2020. Man vill liksom smaka lite på det och känna hur det känns på tungan när man säger det. 2020.  Känns lite ovant, nytt och spännande. Som en ny smak man aldrig smakat tidigare. En ny vän på livsresan som man skall lära känna och gå hand i hand med.




Korsar det gamla med det nya

Det här inlägget blir en kryddstark aromisk soppa där 2019 korsas med den okända ingrediensen 2020. Jag har lite svårt att gå tillbaka i tiden och göra en traditionell årskrönika. 2019 är liksom redan avklarad. Istället har jag många önskningar och visioner framåt och vill gärna drömma om att nästa år skall trädgården bli så där som jag drömmer om. Med ett avstamp i 2019.




Snöat in på grönkål

År 2020 skall köksträdgården prunka så där fantastiskt och jag får mer och mer lust att odla grönsaker så i år kanske den verkligen blir den där potagern jag ser för min inre syn. Har snöat in på grönkål och inte bara att ha till lyst som tidigare utan även att göra pajer, lådor och sallader av. Den är lättodlad och så himla vacker tillsammans med kryddtagetesen.

Fröer till kryddor, spetspaprika och olika sorters tomater trängs redan i frölådan så det finns hopp. Vitlöken hann jag få i jorden förra veckan efter att i flera år missat att få ner den innan kylan.




Välkommen tillbaka

I somras var den här solrosen en angenäm bekantskap Ms Mars som fyllde den stora zinkbaljan i köksträdgården och hon är varmt välkommen även säsongen 2020. Jag sådde henne tidigt vill jag minnas så hon hann blomma hela säsongen. Några andra sorter vill jag också ha - högresta och mäktiga. Blir till att lusläsa frökatalogerna - sämre syssla kan man ju ha den här tiden på året.




Blir nog dahlior 2020

I somras hade jag rosa svartöga i de stora olivkrukorna framför växthuset och dom bredde ut sig med långa revor på stenbeläggningen. I år vill jag nog ha något som växer mer upprätt istället och funderar på dahlior. Inte så höga men maffiga och kanske något som hänger runt krukan men inte döljer den.




Fröer redan sådda

Vallmon Poppy Love intog hela rostiga rosenrabatten runt midsommar och visst var den skön och vacker men nästa år vill jag ha enkelblommande vallmor istället i lilatoner. Fröerna är redan utströdda under hösten och jag hoppas att dom skall gro och komma igång tidigt i vår.




Maffiga och högresta

Rostiga rosenrabatten fylldes upp med gulblommande höstöga och kantnepeta och jag blev förälskad. Blomstermoroten Dara och jätteverbena fyllde ut så bra och får gärna gästa rabatten även 2020. Skall snart sätta igång med vintersådderna där båda ingår. Underbara att sätta längst bak i rabatten.




Favoritdam

Rostiga damen hittades på en antikmarknad och lyckan var total när jag fick hämta hem ett eget exemplar i slutet av augusti. En ny favorit som jag hoppas hänger med i många år. Passar så bra i den rostiga rosenrabatten. Satt även ut några plantor av Kronärtskockor som inte blev mer än en rosett trots tidig sådd. Dom hoppas jag kommer tillbaka med kraft 2020 och sprider sin skönhet bland rosorna och sommarblommorna.




Jordreva i amplar

På var sida om rabatten på knutbräderna på gaveln vill jag ha den här varianten av jordreva. Den hittade jag på Bona Trädgård utanför Askersund som blivit mitt nya favvoställe bland handelsträdgårdar med sommarblommor. Det är där jag hittat de kraftiga exemplaren av rosa Svartöga.




Hoppas dom överlever vintern

En annan ny bekantskap 2019 var sommarrudbeckia som jag hittade under semestern på Österlen hos Åbergs Trädgård. Fröpåsar ligger i väntan på vintersådd i frölådan och när säsongen var slut i höstas hivade jag helt sonika in zinkbaljan med plantorna i garaget och hoppas dom överlever vintern, för dom här vill jag ha många av.

I garaget står även stora krukor med jätteverbena som jag också hoppas överlever vintern och blir ännu maffigare säsongen 2020.




Dags att måla - igen !

Försommaren 2020 väntar mycket målande - både växthuset och det långa höga staketet vid perennrabatten måste målas igen. Tycker det är ganska rofullt att måla, lite som en meditation. Och sen blir det ju så fint också. Tror jag har skrivit varje år att vi skall måla växthuset och det sker också varje år - i alla fall någon del av det. Ett träväxthus kräver mycket underhåll men det är det värt.

En riktigt härlig nyårsafton önskar jag dig och ett fantastiskt grönskande 2020 !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Det finns ingen som är mer hängiven sin trädgård än du, Isa! Älskar dina funderingar och planer! Nästa år, då...

    Önskar dig ett gott nytt 2020 och en sommar fylld av solrosor, svartöga, jätteverbena och blomstermorot!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla rara Eva-Mari !
      Ja, trädgården betyder så mycket för mig och jag är nog en riktig trädgårdsnörd som lever och andas trädgård.
      Önskar dig också ett fantastiskt 2020 !
      KRAM/Isa

      Radera
  2. Beautiful garden !
    Happy New Year !

    SvaraRadera
  3. Alltid hoppfullt att tänka trädgård så här års. Jag planterade tulpaner jag fått i hundvaktspresent igår. I krukor. Nytt för mig. Så fin svartöga i rosa. Alltid kul att kika in hos dig och få inspiration. 2020 blir det växthuspremiär för oss. det blir spännande och jag ser så fram emot det.
    Kram och god fortsättning på nya året!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med tulpaner i krukor - dock har jag aldrig lyckats med dom. Hoppas dina krukor blir lyckade !
      Vilket spännande år du har framför dig - växthuslivet är det absolut bästa med att vara trädgårdsnörd !
      God fortsättning på det nya året !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa