onsdag 29 januari 2020

Decoupage kan i princip förvandla vad som helst



Sett bättre dar

Jag har ett litet bord som jag fyndade på loppis för många år sedan - tanken var att jag skulle måla det men det har aldrig blivit av. Det har använts flitigt ändå fast det egentligen har sett hemskt ut.




Hade färg som inte torkat

Häromdagen fick jag inspiration. Fram åkte kalkfärg och pensel. Favoritfärgen målades på, den ljusa turkosa färgen jag har lite överallt i växthuset. En färg jag blir glad av och som gifter sig så fint med rosa. Jag hade tur att den hade inte torkat utan gick att använda.




Får måla klart senare

Efter att ha väntat i alla dessa år var jag lite otålig så jag skapade lite decoupage på bordsskivan av några Lena Linderholm servetter jag hade i gömmorna innan jag hade målat klart benen på bordet. Får fixa klart det sista i helgen.




Får börja leta servetter igen

Det var jätteroligt att väcka servettskapandet till liv igen - det var några år sen sist. Ett tag var jag väldigt flitig och letade servetter på alla resor. Har ett lager att ta av och kanske utökas det under 2020.




Här är en liten IKEA-byrå som blev målad och skapad i växthuset för några år sedan - så klart i favoritfärgen.




Små möbler är perfekta för decoupage

En liten byrå är perfekt att samla snören, fröpåsar och vackra prydnadsägg i och märka upp lådorna. Här kan man verkligen sätta sin egen personliga prägel på en från början ganska tråkig liten möbel.




Förvandlar vilken kruka som helst

Decoupage går även att använda på krukor och får man tag på vackra servetter med lavendel eller kryddor kan man lätt förvandla en trist lerkruka till något helt annat.




En verkstadslåda i trä får nytt liv

En gammal verktygslåda i trä förvandlades till kryddlåda med decoupage som det sedan bara var att fylla upp med kryddor. Den var trären innan jag målade den vit.




Användningsområdena tar liksom aldrig slut - man kan i princip göra decoupage på vad som helst.




Så roligt att få vara kreativ

Här har jag sytt ett trädgårdsförkläde av en gammal kökshandduk och gjort decoupage på fickorna. Återvinning när den är som bäst.

Det här gav mersmak - dessutom har jag schabloner till bokstäver liggande så det kanske blir någon text på bordet också, på kanterna runtom. Stöpplar har jag redan. Så himla kul att få vara en skapande människa !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Men så fint..👌🌷 Men decoupage på tyg?? Går det??? Så underbar avkoppling att få skapa och vara kreativ..
    Ha det gott, kram Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kate ! Jajamensan - det går alldeles utmärkt på tyg med en speciell decoupagelack för tyger. Sedan fixerar man på baksidan med strykjärn så det håller att tvätta.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Vacker nyans - den turkosa. Jag är lite kluven till många gröna nyanser tillsammans med gröna växter. På något vis visar växterna att det målade gröna är... ..ja vet inte vad. Men din färg lyfter nog det mesta tänker jag.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa