lördag 11 januari 2020

Snart Tulpanens dag



Ofattbara 160 miljoner

Snart är det Tulpanens dag - bara några dagar kvar till 15 januari sen kan man frossa i tulpaner om man inte redan gör det.  Vi svenskar är makalösa på att köpa och njut av tulpaner - 160 miljoner tulpaner odlas i Sverige varje år. Det är kort väg från odlaren till butik vilket gör tulpanen till en klimatvänlig snittblomma som man kan frossa i med gott samvete.




Tulpanchock

Jag älskar tulpaner och är i gott sällskap med maken som brukar förära mig "tulpanchocker" några ggr varje vår. Då kommer han hem med 40-50 tulpaner och ser lycklig ut. Lika lycklig som jag blir över att få dom. Är dom dessutom dubbla eller franska då njuter jag lite extra mycket.




Alla stadier är vackra

Älskar alla stadier i ett tulpanliv, från det lite knoppiga där man bara kan ana skönheten under den hårt tillslutna ytan till det lite dekadenta, vräkiga stadiet innan den slutliga överblomningen tar vid.




Ingen soppa - bara tulpaner

Tulpaner finns ju i så många färgställningar och former så det finns en tulpan för alla smaker. De vita fransiga på bilden är också helt ljuvliga. Maken är noga med att "tulpanchocken" skall sättas i soppterrinen jag köpte på antikmarknaden i Nora för många år sedan. Fniss - det var länge sedan vi serverade soppa i den.




Vackert i fönsternischen

Tulpaner kan vara väldigt vackra och dekorativa med bara några enstaka i olika sorters glasvaser som här i en fönsternisch på Waldemars udde. Allra helst när dom börjar sträcka på sig åt lite olika håll och uppträda tillsammans med lite spretiga grässtrån och ett och annat blad. Levande, nyfiket och kreativt.




Kommer dom tillbaka måntro ?

Jag undrar om tulpanerna som blommade i våras kommer tillbaka i rostiga rosenrabatten. Det var första året och förväntningarna var stora - i höstas satte jag aldrig några nya. I alla fall inte i den rabatten. Fokus låg på att gräva ner så många perenner som möjligt.





Le Belle Epoque

Jag fick i alla fall ner 20 efterlängtade lökar av La Belle Epoque efterskickade från Zetas i perennarabatten och det skall bli så kul när dom blommar i vår. En helt ny sort för mig som jag sett så många tjusiga bilder på. Den är dubbel och tidigblommande i toner av ros, aprikos och smörkaramell. Härlig tid vi har framför oss nu.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Jag älskar dubbla tulpaner! Den där härliga sorten La Belle Epoque skickade jag efter för en del år sedan & de lökarna var mögliga(inte från Zetas!) när de kom blev så besviken & ingen kom sen upp heller såklart... men om de är så fina som jag tror de är så ska jag köpa i butik så jag kan kolla lökarna. KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Deilig... så mange vakre tulpian-bildene.
    Jeg liker også.
    Best ute i hagen. Men i vasen liker jeg også og da en stor bukett med masse fargene blomster. Vi har de føste i butikkene våre... jeg må kjøpe :-))
    Takk for deilige bilder.
    God nytt år for deg og dine.
    Hilsene fra Viola.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa