lördag 18 januari 2020

Tandpetarsiljan är redan vintersådd



Gäller att komma ihåg sina nya favoriter

Nu gäller det att inte glömma bort sina nya förälskelser som jag upptäckte i somras och lovade mig själv att jag måste ha säsongen 2020. Som t.ex. Tandpetarsilja som jag aldrig hört talas om tidigare och som dök upp lite överallt i Stadsträdgården här i Örebro i somras i rabatterna. Att den var en tydlig favorit för stadsträdgårdsmästaren som planerat rabatterna rådde det ingen tvekan om.




Redan vintersådd

Tack snälla för att ni sätter ut skyltar så man har en chans att komma ihåg vad läckerheterna heter. Kanon när man kan ta en bild så man har både växten och namnet förevigat. Älskar den här skira blomman med det dilliga bladverket - den kryllar av klorofyll och livskraft, klart jag vill ha den i rabatterna. Nu är den redan vintersådd och ligger till sig i sin lilla låda nere i växthuset i väntan på kylan.




Vill plocka maffiga buketter

Den här siljan fyller ut bra med sitt generösa bladverk. Hoppas jag får massor med plantor så man kan plocka maffiga buketter i höst. Blomställningarna påminner om Slöjsilja som jag haft tidigare.




Kavat Rosenskära

I stadsträdgården hade den yviga damen samplanterats tillsammans med en kavat rosenskära - underbar kombination. Rubenza heter den här skönheten. Den måste beställas inser jag efter en snabb inventering i frölådan. Trodde jag hade massor med olika sorters cosmos men nu hittar jag inte en enda.




Förr när jag årligen hade den i perennarabatten smulade jag bara ut fröer varje höst från de överblommade blommorna och den kom snällt tillbaka varje år tills förutsättningarna i rabatten ändrades och den blev torrare.




I år ska dom ner i jorden

Däremot hittade jag tre olika sorters Zinnia i elegans serien som aldrig kom i jorden i fjol. Men i år ska dom sås - både Queen Red LimeQueen Lime och Zinderella Purple. Hade Green Apple (tror det är samma som Queen Lime) i rabatten i fjol och den blev en klar favorit. Den syns till vänster på bilden ovan.




Får stå i bakkant

Tänk att få plantera Tandpetarsiljan i bakkant i rabatten och olika sorters zinnior i mitten medan Jätteverbena och Blomstermoroten håller tandpetarsiljan sällskap längst bak. Sedan hoppas jag att Kronärtsskockorna har överlevt vintern och kommer med kraft i vår. I fjol bidde det bara en rosett även om dom såg jättefina ut när jag satte ut dom.

Tandpetarsiljan vill jag ha i långa perennarabatten också tillsammans med rosenskära - har jag tur kanske jag kan smula ner fröer i höst och att hon kommer igen.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Så fina Tandpetarsilja. Mina blev så små. Rosenskäran blev desto större.
    Ska komma ihåg att toppa den lite nästa gång. Så fina att ta in i buketter.
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika !
      Då kanske inte Tandpetarsiljan blir så hög som 120 cm som står på fröpåsen. I Stadsträdgården fanns den i olika höjder - förmodligen beroende på växtplats och förutsättningar.
      Så härligt att kunna plocka egna blomsterbuketter i trädgården !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Så härligt att planera och förbereda säsongens skönheter! Jag har redan börjat tänka på min sommarbalkong.
    Tack för din fina kommentar Isa. Så roligt med dina Österlenplaner i sommar! Lycka till, kommer passa dig perfekt!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Visst är det härligt och roligt att planera årets växter - skall bli så roligt att se årets variant av din balkong !
      Tack för pepp angående skrivarkursen - det var med skräckblandad förtjusning jag anmälde mig.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Två måsten! Tandpetarsilja och cosmos! En fullträff :)
    Önskar dig en skön söndag...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa