torsdag 23 januari 2020

Rött i trädgården



På utvalda platser

Rött är en färg som jag inte brukar ha i trädgården. Anledningen är att den är kraftfull och stark och jag vill oftast omge mig med lite mjukare färgtoner som lila och rosa som ger mer harmoni, lugn och ro. Sommaren 2019 fick av någon anledning flera röda växter flytta in - kanske var jag redo för den färgrika på några utvalda platser ändå.




Får gå på instinkt

Pelargonen jag fastnade för hos "En liten bit av medelhavet" i Hammenhög under Österlensemestern  var så himla maffig och jag tror att det är tre stycken pelargoner som samplanterats. Nu står den i förrådet och vintervilar inför säsongen 2020.

Den stod i köksträdgården i somras i söderläge och efter att ha läst Lunas inlägg om Feng Shui så förstår jag att söderläge är ett eldväderstreck där man 2020 skall vara försiktig med starka färger. Var den ska stå i år får känslan bestämma när det är dags för utflytt - brukar gå på instinkt och det brukar bli bra.




På farstukvisten

Röda pelargoner fick också flytta in i lådorna på farstubron tillsammans med njurvinda. Nu har jag glömt namnet på pelargonerna och dom rök i första frosten i höstas. Jag köpte dom hos min favorithandelsträdgård för sommarblommor Bona Trädgård nedanför Askersund.




Dags för renare toner

Jag trivdes väldigt bra med lite rött i trädgården säsongen 2019 men till årets säsong vill jag gå tillbaka till det lugna igen så det blir vita pelargoner tillsammans med njurvinda i årets lådor på farstukvisten. Dessutom ligger farstukvisten i nordväst läge där Luna och Feng Shui rekommenderar  rena vita färger på blommor mm ( om jag fattat rätt). Jag hade redan bestämt mig för vitt när jag läste hennes inlägg så det bara förstärkte min känsla.




Kvar eller inte ?

En annan färgstark skönhet är pionen som jag också har tappat namnet på och som växer i rabatten på framsidan. Den är väldigt maffig när den blommar runt midsommartid - den tid när man längtar efter färg och fantastisk blomning. Den får naturligtvis stå kvar om jag inte får ett ryck och tar bort den rabatten helt för att göra om hela framsidan som jag just nu drömmer om. Jag har bara inte kommit fram till hur den ska se ut trots många års funderande.




Var skall snön ligga egentligen ( om den nu kommer) ?

Minns att jag stannade till varje gång jag gick förbi den här pionen och att den gjorde sig så bra mot husets vaniljgula färg och jättedaggkåpan som omringade den.

Jag och maken har lite olika uppfattningar om framsidans utformning. Han vill på manligt vis ha fritt för att kunna skotta upp snöhögar från parkeringen på en gräsmatta medan jag ser grönskande rabatter på stora delar av gräsmattan och tycker inte att man behöver en jättehög med snö mitt på gräsmattan som tinar bort först sent på våren i norrläge.  Om och när det nu skulle komma snö. Dessutom skottar vi snö på helt olika vis - han skyfflar liksom in all snön på gräsmattan medan jag liksom byggar vallar runt om.



Så spännande med Feng Shui

När trädgården väl är på plats på framsidan tror jag inte att snöskottningen kommer att vara ett problem, det kommer att finnas gott om plats att både skyffla in snön och bygga vallar (om det nu kommer snö)så vi kommer nog att enas till slut.

Gå gärna in och läs Lunas fascinerande inlägg om Feng Shui - har alltid tyckt att det är så spännande hur färger, väderstreck och olika sorters metaller kan påverka oss och få oss att må. Kanske viktigare nu än någonsin när världen ser ut som den gör.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Bonjour Isas
    Je découvre ton blog et ton jardin. Tes idées sont magnifiques. Je viens de regarder la construction de la serre : quel travail...mais quel résultat !
    Le traducteur sur ta page ne fonctionne pas...Par contre je m'abonne. Alors à bientôt !

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa