lördag 8 augusti 2015

Det händer något i trädgården !



Skrotar runt !

Det är så här det brukar ser ut i växthuset när jag är själv och skrotar runt. Ibland får jag förfrågan från någon grupp att komma och besöka trädgården. När det är en mindre grupp med 5-15 personer brukar jag alltid säga ja för då hinner man med att prata med alla och det brukar vara jättetrevligt.




Det händer något i trädgården !

Det var det i dag när en trädgårdsförening från Söderbärke i Dalarna kom på besök. Det händer något i trädgården när den fylls med vänliga och trevliga människor som älskar trädgård. Dessutom var det flera som följer bloggen så det var extra roligt att få träffa läsare och visa miljöerna från bloggen i verkligheten.

Efter kladdkaka och vanlijpannacotta åkte gänget vidare till Tant Grön för en heldag i trädgårdens tecken. Tack snälla för ett väldigt trevligt besök - hoppas ni fick inspiration med er hem !




Klippt, rensat och pyntat !

Under veckan har det fejats i trädgården vill jag lova och mycket har fått nya platser för att kännas nytt och fräscht. De patinerade krukorna som stått på rad framför växthuset tog upp för stor plats och fick flytta runt lite. I öppningen i ruinen flyttade en in tillsammans med en matchande ljuslykta. Den lilla fairyn Hannah bor alltid där och håller ett vakande öga över trädgården.




De små rosorna från i våras har nu vuxit till sig ordentligt och ger en romantisk touch med sin finstämda nyans.




Nakna rabatter !

Den tredje krukan fick helt enkelt ta sin pall med sig och flytta in i ruinrabatten som efter nedklippning av överblommat såg lite naken ut. Vilka olika skepnader en rabatt kan ha under trädgårdsäsongen med tulpaner som dominerar på våren till fingerborgsblommor och daggkåpa under högsommar till en sensommarrabatt med rosor, rosenskära och vallmor.

Nu börjar planerandet för nästa år, en del skall flyttas om redan nu i höst medan annat får vänta till våren för nästa år - skall rabatterna verkligen prunka och bli så där som jag alltid drömmer om.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Roligt med trädgårdsbesök, och jag tror alldeles säkert de blev inspirerade hos dig, du har så jättefint.
    Så frodiga och fina rosor i kruka.
    Jag planerar också inför nästa vår, och framförallt höst. Vill ha mycket blomning vår och höst. NU är det lite glest tycker jag.
    Ha en fortsatt fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med trädgårdsbesök där alla delar samma intresse !
    Vilka underbara bilder :) Som vanligt ! Jag blir full av inspiration ..Måste fråga dig hur stort ditt växthus är ? Går ju här och drömmer om ett eget ;)

    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Vad roligt, är säker på att de blev rejält inspirerade.

    SvaraRadera
  4. Skulle gärna vilja gå en trädgårdspromenad i din vackra trädgård...
    Ja här hos mig finns inte många rabatter, innan här måste det ha bott ett par som var väldigt ointresserade av blommor och trädgård!
    En oklippt buxbom och en vinglig fläder...

    Önskar dig en skön helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Att få gå runt i någon annans trädgård är himla roligt och inspirerande, de damerna var nog mer än nöjda efter besöket hos dig! Och att sen få fika i växthuset... En aha-upplevelse som säkert gav dem mycket idéer.
    Rosenkrukan är som en dröm! Var till Wij trädgårdar i fredags och deras rosengård är magisk! Ja, allt annat också! Du har väl varit där?

    Ha en skön söndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Nå ga du meg en god ide! Å ha noen krukker på stativ som kan flyttes rundt i bedene der hvor det for øyeblikket er lite blomster. Det veksthuset ditt er aldeles nydelig! Ingen kan vel annet enn å bli i godt humør av å sitte der med en god prst og litt kaffe! Jeg kjenner jeg ble glad bare av å se på bildene! Fin søndag til deg! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  7. Vilken dröm att få komma och titta i din fina trädgård! Jag spar din inbjudan om kaffe i växthuset till nästa sommar när vi har vägarna förbi dina trakter. ;-) Tills dess hämtar jag inspiration i alla dina fina bilder här på bloggen.

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Älskar ditt växthus! Du har en riktigt trevlig trädgård. Jag har alltid haft i tankarna att mura upp en ruin någonstans, men har ännu inte kommit underfund om var i trädgården... Din är superfin! Vilken snygg sten!
    /Kitty

    SvaraRadera
  9. Vad trevligt att få träffa bloggvänner de är så bra att få ett ansikte på dom tycker jag man liksom känner igen dom då på ett annat sätt..
    Det är tacksamt med de små rosorna.Har också ett gäng varje år.
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  10. Så roligt med gäster i trädgården! Särskilt sådana som har trädgårdsintresse och har följt din blogg. Antar att det ger både inspiration och glädje.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  11. Tror nog gästerna blev både inspirerade och fick mycket ögongodis att njuta av. Vackra bilder som alltid.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  12. Hade också velat gå omkring där, så fint! Har kikat på de där pallarna, jag gillar dem. Minns inte var jag sett dem nu. Var har du köpt den vita med krukan på?

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa