tisdag 8 april 2014

Perfekta små minidrivhus !



Spara och återanvänd !

Vindruvsaskar i plast med hål både på toppen och i botten är perfekta små minidrivhus att breså i. Jag bresår det mesta i år - från basilika som här till blommor som vädd och tagetes.

Askarna är perfekta att så i eftersom man kan stänga locket och få ett mikroklimat som ändå andas och släpper in luft. Man får se upp bara när man förbereder sådden att man inte vattnar för mycket så det börjar mögla.




Jag har även sparat askar från hallon och minitomater som är lite mindre och som funkar alldeles utmärkt till mindre sådder. De enda fröerna jag inte bresått är lobelia. Dom satt jag direkt i torvkrukor och fyllde krukorna med 2/3 bra jord och såjord på toppen så slipper jag arbetet med omskolning.




Basilikan som jag sådde för 2 veckor sedan skolade jag om härom dagen. Den har växt jättefort och tanken från början var att den skulle vara kvar i sin ask mycket längre. Baslikan är en italiensk variant som heter, Basilika Bolloso Napoletano - Paolo Robertos favorit och mycket god i en pesto!




Basilikan var en favorit redan i fjol och Franchi är generösa med sina fröer så det räcker nog till många fler frösådder och goda pesto i sommar.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Jag sår ocks i dessa askar. Sätter ut dem i trädgården på hösten med perenna fröer.
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  2. Smart tips - det måste jag testa i höst !
    Ha det så gott !
    /Isa

    SvaraRadera
  3. Japp! så brukar jag också göra...=) I år har jag sått en vaniljbasilika... har du provat den nån gång?
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  4. Jag brukar också så i sådana askar. Perfekt :) Kika gärna in på min trädgårdsblogg www.facebook.com/naturliganord

    SvaraRadera
  5. Men åh så smart! Jag stoppar denna information i hjärnans låda för "smarta-så-tips".
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, jättebra att kunna återanvända de små plastbyttorna till minidrivhus:)

    SvaraRadera
  7. Det är skoj att så men oj vilken plats det tar i lägenheten.Ska nog ha lite basilika i alla fall i år nu när jag har växthuset snart färdigt.
    det är bra att återvinna saker tycker jag
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Smart tips, gillar när man delar med sig av sådant.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Vilken fin blogg du har! Jag hamnade här när jag googlade på växthus idag. Ditt inlägg om ert växthusbygge är suveränt.

    Jag kommer absolut att återvända hit!

    Varma hälsningar,
    Maria

    SvaraRadera
  10. Vilka fyndiga idéer du har!
    Och vilken härlig tid vi har framför oss nu!! Dagens bakslag kan inte få mig ur form, särskilt inte när jag kikar in här hos dig!
    Kan tro att du njuter av ditt ljuvliga växthus nu (kanske inte just idag;). Min kära man vill ha ett växthus, men han sneglar på såna där i aluminium. Åhh...nej, har man sett ditt...suck, det behöver ju inte vara lika stort men gärna fint ialla fall.
    Ja ja, vi får väl se vad det blir....;))
    Stor kram till dig Isa!
    Kicki

    SvaraRadera
  11. Vilka fantastiska bilder du bjuder på Isa! kan känna doften av basilikan...jag har inte hunnit sätta min än, åh denna tid!
    Väldigt vackra terracottakrukor också, gillar dom!
    Ha nu en skön vecka och hoppas du får lite sol snart...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  12. Ja de är så bra att så i och just nu står det 12 olika askar här och väntar på att bli om planterade.
    Persilja i mängder blir det här.
    Bra frissa jag har eller hur?
    Dessutom så var den inte så dyr.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  13. Visst är askarna bra, jag använder dem också! Dina sådder verkar trivas utmärkt!

    /Jenny

    SvaraRadera
  14. Jag sår också i såna askar. På tur att skolas om står prästkragarna. Basilikan skolar jag aldrig utan sår direkt i stor kruka. Det går det med.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa