torsdag 10 april 2014

Krukor på rad hos Tage Andersen ger inspiration till något eget!


Återkommande tema !

 Idag tänkte jag visa lite krukor på rad från besöket för några år sedan hos Tage Andersens Gunillaberg. Det var ett ständigt återkommande tema över hela anläggningen - likadana krukor på rad på höga pallar - effektfullt och snyggt !

Här är det vackra krukor i terrakotta som ser ut som korgar som smyckar utsidan av Orangeriet på Gunillaberg.



Här återkommer temat med flätade korgar på en annan del av anläggningen. De här står lite upphöjda också på en trekantig ställning - snyggt !




Utanför den lilla charmiga butiken återfinns också temat men med låga vida korgar på ben som bryts av med små träd i tunnor som också återkommer runt om på Gunillaberg.




Här ser vi en annan variant på temat - slitna trätunnor på rostiga pallar - växterna som planterats känns konstnärliga och vilda.




Visst är det både elegant, kreativt och vackert ? Jag får lust att ta efter idén och omvandla den till något helt eget i min egen trädgård - varför inte tre lite slitna pallar i stål med tre likadana krukor med blommande pelargonen Appelblossom ?




Hämta inspiration och göra om till något eget - jätteroligt !

Så här skulle jag kunna tänka mig idén hos mig framför växthuset ! De patinerade turkosfärgade krukorna med vackra höga blommande Appelblossom på någon form av en pall i stål. Helst en hög vintagevariant i industristil ( som HÄR) men plånboken blir nog gladare av en billigare variant som på bilderna.

Kul att drömma är det i alla fall - får se vad det blir i verkligheten !!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och tack för alla besök på bloggen - jättekul att just du hittat hit - hoppas du skall trivas hos mig !
Kram/Isa

10 kommentarer:

  1. Så. Snyggt.
    Och jag som verkligen försöker stå emot alla infall av typen: det där kan jag göra själv! Du gör det inte lätt. . . :-)

    SvaraRadera
  2. Jaaa, på rad, det gillar jag! Snyggt!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Mmmm, att inspireras och sedan göra det till något eget är trevligt. De där superbilliga pallarna från Rusta har jag också kastat ett öga på :-) Om jag vore du skulle jag slå till och sedan ta fram slipmaskin och hammare och gå loss på dem så att de blir lite mindre nya, de kommer säkert att rosta med en gång!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är så skoj att kika in till dig du har så mycket fint att visa.
    Gunillaberg är en helt fantastisk upplevelse. Jag bor ju rätt nära så det blir en tripp nu och då.
    Önskar dig en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Jamen, for søren da! jeg havde helt glemt, at jeg har fire skamler med perforerede sæder i stil med dem, du viser og foreslår sammen med pelargonier. Dem skal jeg have gravet frem fra bagest i udhuset, og så skal de males vogngrønne (som træværket på mit hus). Det er da altid en begyndelse. Og for resten har jeg også seks zinkkasser, som er åbne i siderne. I stedet for besværet med at fore dem med kylingetråd før der kan hældes jord i, tror jeg, at jeg i år bare vil vende dem på hovedet og derefter sætte potter med sommerfuglelavend-
    ler ovenpå. Kræfterne er ikke, hvd de har været, så der må økonomiseres med dem.
    Tak for inspirationen
    og Glædeligt Forår
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  6. Tack för att du visade bilder från Gunillaberg!!! Vill gärna besöka detta fantastiska ställe! Tage är en otrolig inspirationskälla och en av mina förebilder sen länge..
    Det är roligt med idéer och man kan alltid göra dem till sina egna!
    Trevlig helg!
    Carina

    SvaraRadera
  7. Det är så roligt att se Tage Andersens lösningar, han tänker och går verkligen utanför boxen! Kanske jag kommer till Gunillaberg en gång... skulle verkligen vilja se allt med egna ögon! Tack för de underbara inspirationsbilderna Isa!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Verkligen snyggt och effektfullt med massor av krukor på rad. Han kan det där :-) Älskar pallar av olika slag eftersom att de går att använda till så mycket.

    Underbara bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Det är roligt att se saker som man inspireras av. Sen kan man ju vrida och vända på tanken tills man får det på sitt eget sätt. Pallar från Rusta är ju helt klart ett alternativ. Det fungerar troligen alldeles utmärkt. :-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Så snyggt! Det enkla är oftast det finaste. Gunillaberg låter onekligen som ett måste. Tack för inspirationen!

    Hälsar Eva

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa