lördag 5 april 2014

Kalla vindar sveper runt öronen !



Nickar lite på morgonen !

Huuuva så kalla nätter det varit nu en tid - och även fast solen lyst hela dagen har den inte hunnit värma upp tillräckligt utan kalla vindar har svept runt öronen. Här hade vi nästan 6 minus i morse - tur att vårliljorna är ett tåligt släkte som tål en del minusgrader. Dom nickar lite med huvudena på morgonen för att lagom till lunch stå rakryggade igen !




I den här hinken har Bellis, vårliljor, blåbärsris och halm hamnat tillsammans med en liten rostig vattenkanna. Bellisen matchar vårliljan och tar upp den gula tonen - rosten går igen i hinken - slitet och rostigt är som ni vet min melodi !




Trodde dom var gröna !

Idag har vi varit på utflykt till Sjöparkens växthus och på hemvägen svängde vi av vid första bästa loppisskylt - säsongen är igång nu - vilken lycka att få gå på skattjakt igen !

Kom hem med 6 st gamla färgade flaskor och två stora syltburkar som man kan sätta lökväxter i . Visar en annan dag när dom kommit på plats i växthuset. Jag trodde jag köpt gröna flaskor men när jag kom hem och packade upp dom visade det sig att de flesta var bruna - tycker det blir så vackert sken i flaskorna när de står på fönsterbrädan i solljuset - i alla fall om de nu hade varit gröna !




I väntan på jämn temperatur kramar jag en vetevärmare !

Det var tur att jag plockade in årets pelargon, Pelargonium Moonlight Katy 13,  från växthuset härom kvällen. På morgonen hade hortensian frysit och hängde över krukkanten. Susan Magnolia fick också flytta in tills de värsta frostnätterna är över - hon blommar hela tiden med nya blommor - det är knappt man hinner med !

Kroppen tycker inte heller om det här växelvädret så jag hoppas att de kalla nätterna snart är över. En riktig varm och solig vår vill jag och kroppen ha - tills dess kramar jag en vetevärmare och tar ännu en kopp tee!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Usch ja. Det är riktigt kyligt! Här i Skåne har det inte varit några minusgrader, i alla fall inte här i närheten, men det känns råkallt. Det är många filt- och testunder. :-)
    Kul att du gjorde lite fynd!
    Må så gott
    /E

    SvaraRadera
  2. Hurra för tåliga och tidiga vårtyper!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig vår du laddat upp med i krukor å hinkar! Jag har fått till en kruka vid entren med vårviva, bellis, narciss och lite mossa...granne med den står en övervintrad kruka med mossa, kottar och pinnar ihopbundna med snöre. Ett vackert stileben som gör sig fint nästan året om.

    Roligt att kika in hos dig :-)

    Jag är ny på blogghimlen...välkommen till mig.

    lottasskaparkraft.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Gillar också rost och flaskor. Din hink är verkligen jättefin. Man får väl helt enkelt finna sig i en del bärande och täckande. Det är ju trots allt tidigt på säsongen.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa