måndag 14 april 2014

Trädgårdens tuffingar - penséerna !



Det har blåst som attan här i några dagar och i dag efter jobbet var jag bara tvungen att gå en sväng och kolla in hur alla penséer mådde. Dom har klarat både blåst och kyla förvånansvärt bra.




Här är en ställning som jag köpte på Nordiska trädgårdar - den var svår att motstå så nu hänger den på vår ytterdörr och möter en varje gång man kommer hem.




Eftersom det inte var några hål i botten av krukorna hänger den under tak - så nu får man komma ihåg att vattna istället !




I köksträdgården har jag satt kungsängsliljor och krokusar tillsammans med penséerna i en zinkspann. Krokusarna har blommat över och tur var väl det för dom skar sig totalt med färgen på kungsängsliljorna som är lite svår.




Dom här harmoniserar bättre med varandra - tycker det är snyggt när det går lite ton i ton .




Krukorna med penséer flyttas runt lite efter behag - och kan hamna lite varstans!




Tur att man har dom här pigga nyfikna små ansiktena att njuta av nu innan allt annat kommit igång !




I min blommande stol bland mossan blommar nu sommarsnöklockan tillsammans med en saxifraga (tror jag det är, även fast jag sparade etiketten från Nordiska trädgårdar så kommer jag inte ihåg var jag la dom)och ljuvliga små tuffa penséer. Bild på hela stolen kommer längre fram när jag fixat till mossan lite och växterna brett ut sig lite till.




På framsidan på det röda trädgårdsbordet blommar vårliljor tillsammans med små penséer och blåbärsris.




Krukorna flyttas som sagt runt lite efter humör - här har några hamnat på den slitna stegen utanför växthuset. Det är inte omöjligt att alla terrakottakrukor hamnar här så småningom - det brukar dom nämligen göra !




Nyper ett skrynkligt ansikte i förbifarten !

På trädgårdsbordet vid perennarabatten huserar en kruksamling som står ganska utsatt - dom ser ut att ha överlevt blåsten i alla fall - även om dom inte växt så mycket på höjden än.

Det var ljuvligt att strosa runt i trädgården och hälsa på alla små vackra ansikten och nypa en överblommad blomma här och där. När regnskurarna kom skuttade jag in i växthuset och kurade en stund i däckstolen med nya numret av Antik & Auktion - det är gott att må gott ibland !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Vad vore livet utan dessa underbara små kompisar, de följer en med blicken, det var en ovanlig röd färg bakom den lilla grisen. Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Tänk så många fina varianter det finns av dessa små skönheter. Jag är verkligen förtjust i de ljust blå.
    Ställningen du köpte var verkligen fin!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Penséer är nog en av det mest tacksammaste vårblommorna som finns
    de passar överallt och är tåliga och varar länge,
    Så fint det är hos dig med så många fina färger på dom..
    Önskar dig en fin Påskvecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Ja, vad skulle vi göra utan penséerna. Jag är tokig i dem. Så fina arrangemang du har gjort.

    Tack för din rara kommentar om min trädgård. Ja g blir så glad. Glad blir jag också när jag kan inspirera någon.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  5. Så fint du har det!! Mina står fortfarande i papperspåsen....
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Dejlige og smukke billeder! Du har det sørme hyggeligt!

    SvaraRadera
  7. Oj, så det blommar hos dig. Jättefint! Här har det än så länge inte blivit av att jag har köpt penséer. Jättekonstigt eftersom jag brukar vara snabb på det. Nu när jag ser dina bilder blir det till att åka till plantskolan. :-)
    Hoppas du får en riktigt skön vecka

    SvaraRadera
  8. Så många vackra krukplanteringar du skapat! Jag bara tar ett djupt andetag och njuter!

    Önskar dig en fin påskhelg!

    /Anette

    SvaraRadera
  9. Åhhhhhh.... så mycket härligt du visar!!!! blir helt pirrig i magen! Älskar den första bilden med penséer och rost och den med växthuset lite suddigt bakom! =)
    Stor kram och GLAD PÅSK på dig!
    Sofia

    SvaraRadera
  10. Så fina vårkrukor hos dig, visst är penséerna tacksamma, jag älskar den här tiden när de dyker upp i affärerna och man får shoppa loss. Förr sådde jag alltid egna men jag tyckte de började blomma så sent så då köpte jag ändå, och när väl mina började blomma var det dags för sommarblommor istället ...

    /Jenny

    SvaraRadera
  11. Fiiiiiint!!!
    Glad Påsk till Dig! <3
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  12. Åh så fin krukställning!

    SvaraRadera
  13. Tack för all den inspiration som du delar med dig av i både bild och ord....=)

    GLAD PÅSK...!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa