tisdag 22 juni 2010

Perennalandet igen !!


Kan inte låta bli att fota perennalandet nu när växterna avlöser varandra ! Ni får ha lite överseende med att jag ohejdat vill dela med mig av mitt paradis ! Här är det Blågull (tack Elisabeth för namnet !) som blommar för fullt !


Riddarsporrarna är gigantiska i år (och svåra att fota) ! Säkert 2 meter höga är dom rabattens högsta pampiga blomma ! Framför dom kommer sedan ett gäng med solhattar lite längre fram till fjärilarnas stora förnöjelse !

Lavendeln som jag fick av grannen i höstas överlevde och har bildat knoppar, den doftar gudomligt och är säkert 20-30 år gammal. En äldre lavendel doftar starkare och djupare och jag brukar ruska om den när jag går förbi bara för att få njuta av doften.


Den lila/blå nävan följde med en stjärnflocka hem från trädgårdsföreningens växtmarknad förra året och ser ut att trivas riktigt bra i rabatten. Rätt färg har den också ! En välkommen objuden gäst !

Trädgårdshjärtat är naturligtvis från Trådspira och en stor favorit ! Det kanske jag har nämnt några ggr tidigare (fast det här är en annat variant av samma hjärta).


Läste en artikel med Lisa Winnerlid om när hon var på trädgårdsresa i England och träffade trädgårdsgurun , Joyce Robinson, som sa så här:

- Låt det svämma över av blommor i en härlig röra. De ska stå så tätt att de klänger på varandra. Ingen öppen jord. Då får du överdådet och ogräset får inte en chans. Sätt dina hjärtas blommor. Sådana du kanske minns från barndomens nostalgiska täppor.

De engelska Cottage Garden uppstod på 1800-talet när folket i stugorna på landsbygden hade ont om pengar och bytte frön och plantor med varandra. Man stoppade helt enkelt ner blommor där det fanns plats och det var inte så noga med färger och arrangemang. Trädgården skulle vara en älsklig idyll, fylld med blommor som man älskar.

Så vill jag nog också ha det i min trädgård med ett undantag det där med att färger inte spelar någon roll har jag inte kommit till än. Får jobba på det !

2 kommentarer:

  1. Så slösande generöst och härligt:-) Den blå blomman tror jag kanske kan vara praktveronica istället...
    Golvet på växthuset blir verkligen en fullträff:-) Spännande!

    SvaraRadera
  2. Det härligt med massor av blommor i en mysig mix. Du har det jättefint i dina rabatter. En skön känsla i dem.....Snyggt staket också (kanske sagt det förut....)... :-)

    Det går att blanda färger på olika sätt....... Man kan ha en vildare färgblandning som blir bra och inte för 'rörig' om man gör det på rätt sätt. Har också lite svårt för den helt ohämmade färgblandningen, men lite udda kombinationer kan vara skoj.....

    Ha det gott!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa