tisdag 28 juni 2011

Orange rockar i min läkerabatt !


När jag anlade den långa perennarabatten för några år sedan uteslöt jag konsekvent växter med färger som orange, gult och rött. Här skulle det bli en läkerabatt med lugn- och rogivande färger som lila, blått, rosa, silver, vitt , lime och grönt i olika nyanser och former ... en rabatt för själen att vila i och hämta kraft ur ... utan "störande" inslag med starka färger som signalerar något annat.

Resan genom livet har gjort mig väldigt känslig för stress .... som för så många andra.

Att vistas i min läkerabatt har hjälpt mig väldigt mycket att tanka kraft för att orka vara "ute i samhället" med allt vad det innebär. Hög musik i affärer, sorl på restauranger, snabb trafik och tempo kan vara lika störande som rött, gult och orange i rabatten om man är känslig för intryck.



Men livet ändrar sig och tar ibland osynliga steg framåt ... ifjol fick jag frön till orange och gula vallmon av en gammal kär vän ... då hade jag länge tittat på kombinationen  djuplila/orange i andras rabatter.

Jaaa ... jag kände mig faktiskt redo att släppa in lite orange i rabatten !

Jag sådde alla fröna vid den lilla muren som lavendeln hänger över och stäppsalvian växer runtomkring ... och nu när de har börjat blomma är jag såå NÖJD !! Fast jag skall erkänna att jag var djupt besviken först när de första blommorna som slog ut var GULA ... men herregud dom skulle ju vara oranga .. men dom kom till slut dom med !

Orange som kontrastfärg mot det djuplila är ju helt underbar och ger dynamik i hela landet ... de är inte så många än och bara "bofasta" på ett ställe ... men jag blev så nöjd att jag t.o.m köpte en till på handelsträdgården och satt i kruka att flytta runt !

Haaa ... orange rockar i min perennarabatt och jag, jaaa .. det går lite lättare att vistas "ute i samhället" måste jag erkänna, det tar inte lika mycket kraft längre ... även om jag hellre föredrar att vistas i min läkande trädgård !

Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. What a beautiful garden!
    I discovered your blog only today, and I was fascinated!
    I am also passionate about gardening and to discover new blogs of fans makes me happy!
    I will follow you from now on, I'm very curious to read your posts, and even older!
    hugs

    SvaraRadera
  2. Hi hi jag har också ett gult , orange inlägg idag. Tillsammans med lime...gillar jag.

    Jag är och har varit många år i den stressade världen, en inre stress. Inget kul...men jag arbetar varje dag med den. Och det går framåt:-)

    Beundrar din perennrabatt . snygg!!

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg! Färger har stor betydelse, inverkan och påverkan på oss. Så härligt att det "syns" i din rabatt att du börjar må lite bättre... från att varit en violett, stilla och lugn rabatt har de små orange prickarna tänt upp... De violetta nyanserna blir mer livliga och intensivare på ett kick. Underbart!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Åhhhhhhhhh! Så snyggt, det där är en av mina favoriter, den orange eng vallmon! Men kinkig, den vill gärna gå över till gult igen, i vart fall hos mig.

    Fina bilder!
    Ha det gott! kramkram Hillevi

    SvaraRadera
  5. Hej hej, vilket härligt inlägg Isa! Jag väljer också färgerna med omsorg, samma färger som du valt faktiskt :) Vilken ljuvlig rabatt på bild i lila och silver...ah...Jag diggar din trädgård, den återspeglar allt jag gillar!
    Ha det riktigt skönt och njut :)
    Kramen /Nina

    SvaraRadera
  6. Det är häftigt att man kan spegla sig själv i trädgården! Underbar rabatt!
    Ullis

    SvaraRadera
  7. Så vackert du skriver om läkande trädgård och visst ger den ett visst välbehag och bjuder på ngt för alla sinnen.
    Din färgklick gillar jag verkligen och ibland är det svårt att hålla sig inom ramarna.
    Själv har jag samlat på mig växter i många år och en del har fått ge vika och andra får stå kvar som utropstecken!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  8. Du rockar fett! Grattis till Veckans Rockstjärna! Maila mig din adress så kommer en överraskning på posten! cecilia@karvegardkonsult.com

    Rock on!!!!

    SvaraRadera
  9. Det får inte bli för lugnt. En impuls som är just en impuls är lagom. En som inte tar ifrån utan lägger till. Det har dina frön lyckats med.

    SvaraRadera
  10. Tack för den fina länkningen i din högra kolumn! Sätter ett Rockande leende på mina läppar!

    SvaraRadera
  11. Så fint det blev Isa ! Och skönt att livet ändrar sig i positiv riktning. Visst är det ett tempo idag som många mår dåligt av. Nu har jag sniffat runt på dina inlägg och åååh så inspirerad jag blir, som vanligt hos dig :-) Nu blir det svårt att sova för nu satte hjärnan i gång, hi hi. Ha en fortsatt skön sommar
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  12. Hej hej!

    Ja du har då sannerligen en riktig kraftsamlar trädgård!
    Det är så fint alltihop och man hittar så mycket inspiration hos dig..;)
    Ha en fortsatt fin sommar!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  13. Förra veckan planterade jag en korg med olika växter i orange nyanser och palettblad. Kom hem från semestern och mycket hade vissnat. Plantskolan hade slut på mina lila favoriter, så jag satsade på något nytt! Och jag är väldigt nöjd!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa