torsdag 11 april 2024

Vintersådderna är på G

 

Så varmt så snabbt

Jag fortsätter mitt klippande och rensande i långa perennrabatten och i tisdags var solen jättestark. Fick lov att gå in och byta kläder till tunnare byxor och kortärmad T-shirt under tröjan. Termometern på norrsidan visade 19 grader vid 15-tiden och emellanåt fick jag faktiskt lov att avbryta och tassa bort till solstolen och slita av mig tröjan och bara vila i solen - så varmt var det.




Vuxit flera cm

Gräslöken ser ut att ha vuxit flera cm sedan i går och med öppna pardörrar till växthuset letade sig en liten rödhake in som jag fick skrämma ut vilket inte var så svårt. Småfåglarna brukar gilla att vara vid den klättrande klematisen på gaveln och det är bara att öppna alla dörrar och visa sig för pippin på gaveln så flyger den i rätt riktning och oftast rakt ut i det fria. 




Mixed Sommarslöja

I växthuset börjar nu vintersåddarna komma upp till jordytan och visa sig för världen. Många sorter har varit tröga den här kalla våren och inte behagat dyka upp förrän nu. Sommarslöjan visade sig däremot ganska snabbt och får nu växa till sig i sin låda. Det skall bli spännande med den här mixade sorten i blomlådorna i sommar. Sådde henne i 2 lådor för säkerhet skull så jag skulle ha många plantor att strössla med.



 

Fransk trädgårdsnejlika

En annan som också tyckte att kallsådd var en bra idé är trädgårdsnejlikan la france som också visade sig tidigt. Hon är en nykomling som jag hoppas mycket på. En pastellrosa goding som är bra till snitt med krusiga väldoftande blad. 




Fått ett mörkt täcke över sig

Det händer mycket nu både i trädgården, i dahliapåsarna och i lådorna i växthuset. Phloxen däremot ville inte alls komma upp och jag hade för mig att dom är mörkergroende så alla tre lådorna är nu inflyttade i ateljén med ett mörkt täcke på locket så hoppas jag dom tar sig. Mörker och svalt kommer nog att göra susen för att dom skall gro. Vill så gärna ha Blushing Bride i buketterna igen i sommar. Så bedårande. 

Blåsten har svept in över oss de senaste dagarna så allt trädgårderande har fått vila vilket min rygg är tacksam för. Nu hoppas jag att det skall lugna sig till helgen så allt rensande i långa perennarabatten blir klart. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Visst är det spännande med alla frösådder. Har sått mycket i växthuset och de kommer upp väldigt fort. Går och bäddar in dem med fiberduk och så står de i ett plastväxthus i det stora. Längtar till sol och värme så jag kan flytta ut det som står inne. Sommarfloxen är riktigt fin, skall nog så lite till av den. Ha det bra / Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      JA, det är så roligt att upptäcka något nytt som kommit upp - går rundor flera ggr per dag. Jag har bara dahliorna inne som nu börjat gro och visa blad - så roligt !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa