fredag 29 mars 2024

Hos mig är påsken rostig - och lite slutkörd

 

Dukar upp traditionsenligt

Traditionsenligt dukade jag upp lite påsk på skrivbordet i växthuset idag - i år går påsken i rostiga toner hos mig. Det har inte blivit så mycket påskpyntat pga köksrenovering som precis avslutats. Sånt tar på krafterna och innan allt kommer på plats igen tar det tid - allra helst när man vill gå igenom alla glas i vitrinskåpet, diska alla och bara ställa tillbaks sådant man verkligen vill ha. 




Rent och glänsande

Efter en sväng i diskmaskinen såg till och med champagneglasen från IKEA som vi inhandlade till bröllopet för många år sedan glänsande ut och fick dispens ett tag till medan mattan under köksbordet med kursbitstoner som drar till sig ALLT åkte direkt till tippen. Nu skrider jag fram på ett alldeles nytt köksgolv och inväntar blommig matta från Gudrun Sjödén och nya matchande gardiner - kommer bli så fint. Det har inte hänt sedan förra köksrenoveringen som var total för 17 år sedan. 





Har till och med äggula

Men nu hamnade jag totalt utanför dagens inlägg så tillbaka till växthuset och årets påskinstallation. Föll för de roliga ljusäggen där till och med innehållet är gult och ser ut som äggula, dessutom passade de perfekt i de rostiga marchallhållarna som stått ute hela vintern och rostat till sig ännu mer. 




Skippade gult

Så mycket gult hittar man inte på bordet utan jag föll för de lila/rosa tonerna på handelsträdgården. Har en benägenhet att tröttna på gult direkt efter påsk så jag hoppade helt sonika över det nu när det bara återstår ett par dagar innan påsken är över. 




Håller fortfarande

Den rostiga plastkrukan jag målade i rostiga kalkfärger för några år sedan har stått ute hela vintern och behåller sin rostighet. Jag använder den flitigt lite överallt och fler kommer det att bli till sommaren. Så roligt när man kan förvandla en billig plastkruka till något helt annat. 




Blev förförd som vanligt

Jag stoppade ner nosen i en bedårande Gyllenlack på handelsträdgården och blev helt förförd - har aldrig känt att hon doftar så magiskt tidigare. Hon gillas också av vårens första bin och humlor och tillhör de vårblommor jag inte kan vara utan. 

Nu skall jag njuta av vårens första grillning, ett glas rött och bara vila min värkande kropp efter all klivande på trappstegen upp och ner i köket, skrubbande bakom diskmaskin och allt kånkande på kyl och frys (även om vi drog dom på matta). 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - Glad Påsk !
Kram/Isa 

3 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Du har alltid så fint pyntat, i år har jag missat helt. Kanske för att det var snöoväder strax innan.
    Glad Påsk!
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Tusen tack fina du !
      Till slut blev det lite påskpyntat och nu är snart påsken över för den här gången. Ser fram mot fina vårdagar i trädgården med krattning, nedklippning och rensning.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Vad roligt att uppdatera köket, även om det är jobbigt så är det skönt efteråt och man kan njuta av det fina!
    Så fint påskpyntat, och den rostiga krukan är ju för läcker, var hittar man sån färg?
    Glad fortsättning på påsken!
    Gunilla

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa