söndag 3 mars 2024

Crepeblommor i vasen

 

Man kan vara brysk med crepepappret

I det här trista grå och regniga vädret har jag hittat tillbaka till skapandet av blommor av crepepapper. Gick en digital kurs under veckan som gav många AHA-upplevelser i skapandet - äntligen blir blommorna som jag vill ha dom. Man kan vara ganska brysk med crepepappret för att få det "rätta" utseendet och rulla och knöla till kronbladen. Det har jag inte riktigt vågat tidigare.  




Mer liv med målad ådring

För att få lite mer liv i blommorna har jag målat kronbladen med vaxkritor för att få lite ådring på bladet. Man kan lägga till hur många kronblad man vill och "måla" med kaffe, te eller vad som känns kreativt. Har testat kaffe och tee i målningen på canvas och skall nog prova att färga in remsor till kronblad med något under helgen. 




Invaderar matsalsbordet

Fortsätter det att regna kommer jag nog att dra fram allt pysselmaterial till matsalsbordet i vardagsrummet och invadera med skapandet. Nu har jag slut på ljuslila och vitt papper och får gå loss på andra färger. Som tur är har jag flera varianter av rosa, grönt och vinrött. 



Floratejp klarar vattenlivet

Jag har använt Floratejp till stjälkarna istället för crepepapper så blommorna klarar att stå i vatten tillsammans med snittblommor som här tillsammans med vaxblommor som blivit över från en tulpanbukett. 




Böjbara stjälkar

Jag har tjock böjbar ståltråd till stjälkarna vilket gör att man kan böja blommorna som man vill i vasen och tillsammans med floratejpen blir det naturtroget. 



Fler gula blommor till påsk

En gul blomma hann jag göra innan även det pappret tog slut. Behöver flera ark i olika gula nyanser till påsk inser jag. Den gula blomman var den första jag gjorde efter kursen så det var lite testande - learning by doing gillar jag, det är så jag lär mig hela tiden i livet.

Blir nog en påskig krans på dörren med gula blommor instuckna i slutet av mars - det skall bli kul !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa! 


PS.Jag gick en kurs hos "Ljuva drömmar" på facebook som är fena på att skapa pappersblommor och att lära ut - superkul ! DS

3 kommentarer:

  1. Smukke blomster! Jeg elsker disse planter meget, jeg har mange af dem derhjemme. Jeg køber endda ofte sokker med plantemotiver :)

    SvaraRadera
  2. Så himla vackert! Giedre J https://www.strandskyddsdispens.se/

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa