torsdag 14 mars 2024

La Belle Epoque - en majtulpan att se fram mot

            


Välkommen i år igen ! 

Jag har sett i det bruna rufset i långa perennarabatten att hon är på gång även i år. Härligt med tulpaner som kommer tillbaka år efter år vilket inte så många gör nu för tiden. La Belle Epoque är förmodligen världens vackraste tulpan och en av få tulpansorter jag gärna har i min trädgård. 




Bladen döljs av jättedaggkåpan

Jag har annars en tendens att bli lite småsur på tulpaner när dom blommat över och bara skräpar - den här damen har jag planterat på ett ställe i rabatten där det inte spelar så stor roll utan fulheten döljs effektivt av jättedaggkåpan som gärna brer ut sig både på längden och tvären.



Aprikosa toner med inslag av bärnsten och rosa

Skickade efter 20 st lökar från Zetas hösten 2019 och har sedan fyllt på med ytterligare några. Till hösten är det nog dags igen för lite påfyllning för den här damen vill jag njuta av i många, många år framöver. Hennes kronblad skimrar i olika aprikosa toner med inslag av bärnsten och dimrosa - ljuvlig kombination. 




Majblomma

När jag tittar tillbaka på bilder på La Belle Epoque i arkivet blommar hon som bäst i mitten/slutet av maj månad på stadiga raka stjälkar. Hon tillhör de sena fylldblommiga tulpanerna och är verkligen vacker i alla olika stadier av den pionliknande blomningen. En riktig skönhet. 



Får en extra skjuts

I år skall jag komma ihåg att ge henne en rejäl dos med blodmjöl när hon är på väg upp för att dels skydda henne från rådjuren och dels för att ge henne en extra skjuts mot årets efterlängtade blomning. 

Idag har blåsten inte varit nådig även om det varit nästan 10 grader varmt under eftermiddagen. Det blev bara en kort runda i trädgården idag innan jag frös in i väntan på bättre tider.

Jag försöker träna med Sofia kl 10.00 i SVT varje morgon för att kroppen skall orka med trädgårdsarbetet i vår när man står framåtböjd över rabatterna. Hon har så bra program som skiftar mellan rörlighet, styrka, kondition och core. Och mycket för armar och rygg som oftast får ta stryk i trädgårderandet.

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Utrolig nydelig farge på de blomstene der.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Javisst är det en härlig färgkombination !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    De dubbla tulpanerna tillhör mina favoriter, har hittat flera sorter på Zetas och hos min vanliga lökleverantör. La Belle Epoque är väldigt fin liksom Silk Road och Finola också från Zetas. Förra året fyllde jag på en massa nya lökar så det skall bli spännande att se dem i blom.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Tack för tipset om de andra sorterna - dom skall jag skriva upp och kolla efter i höst.
      Så spännande att se din tulpanrabatt i vår !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa