fredag 1 mars 2024

Auktionsfynd som är både skir och kaxig

 

Var ensam intressent

Jag föll direkt för den lilla fina blommiga bordsklockan när den dök upp på auktionssajten - det hade tydligen ingen annan gjort för det fanns inget lagt bud och det var inte så många timmar kvar att buda på. När det var en timme kvar la jag minsta bud på 100kr och hoppades på det bästa. Det höll ända in i mål och den lilla godingen var min. Hon var precis som jag tänkt mig från bilderna på nätet när jag hämtade hem henne. 



Bra kombo

Tänkte mig att hon skulle passa in bland alla pelargondamer till sommaren i växthuset. Det känns som en bra kombo. Fast jag får nog vara rädd om henne så inte solen bleker hennes vackra målningar. 




Väcker minnen

Klockverket finns kvar och när jag vrider på skruven som sitter där bak börjar den lilla klockan att ticka på ett väldigt hemtrevligt sätt som för mig till farmors kök när jag växte upp. Där fanns en väggklocka som tickade så där rofyllt och tryggt. Den här lilla klockans ljud väcker minnen. Tyvärr tickar hon inte så länge och efter lång och trogen tjänst kanske det inte är så konstigt. Får se om jag tar med henne till en urmakare som kan sätta in ett nytt urverk eller möjligen reparera det gamla.  




Både skir och kaxig

Jag älskar att leta lite säregna, ovanliga saker som tillför det där lilla extra i inredningen. Den här lilla raringen tycker jag påminner om någon Disneyfigur ur en tecknad film - man bara väntar på att hon helt plötsligt skall börja hoppa och dansa. Trots sitt skira utseende med blomdetaljerna utstrålar hon en viss kaxighet med sina breda ben som står stadigt. Ett fynd för 148kr inkl. slagavgift och provision. Tur att det finns auktionssajter som kan förgylla ytterligare en grå urtråkig februaridag. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Jättesöt! Kommer att platsa i ditt växthus. Nog finns det mycket fint och roligt... enda kruxet för mig är att plats saknas.
    Glad första mars! Nu är vi på gång...
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så utrolig flott den klokka var. Jeg husker min oldemor hadde en slik når jeg var liten.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa