måndag 5 februari 2024

Näpna nejlikor i Upsala Ekebyvaser

 

Föll handlöst

Jag föll handlöst för alla ljuva trädgårdsnejlikor vid förra veckans besök hos Blomstermarken - den ena ljuvare än den andra och kände mig som ett barn i en överdådig godisbutik. En sån och en sån osv. Och tänk att jag fick själv botanisera bland alla snittblommor och plocka ihop min bukett - det var svårt att begränsa sig och när jag kom hem med hela härligheten passade ingen vas så jag fick dela upp buketten i två. 

Det är inte ofta jag använder vasen Negro skapad av Ingrid Atterberg för Upsala-Ekeby. Det är ofta den blir bortglömd i ett skåp men nu skall det bli ändring på det. Även saker man samlar på skall plockas fram och användas. Det är då man kan uppskatta dom på allvar när man ser dom hela tiden. 




Beställer fler fröer

Den vit/rosa nejlikan med purpurfärgade bladkanter är helt förtjusande liksom den helt i purpur. Kommer förmodligen att beställa fler fröer av trädgårdsnejlika till trädgårdssäsongen förutom de jag redan fått för den här charmanta damen vill jag gärna plocka mängder med snittblommor av i min egen odling. 



Fler vaser av Ingrid Atterberg

I den andra vasen av Ingrid Atterberg hamnade resten av buketten med ytterligare nejlikor, rosor, vaxblomma och utfyllnadsgrönt som vi njutit av hela helgen vid matsalsbordet. 



En stund av bara vara

Tänk att man kan bli så uppfylld av en bukett (eller två) på bordet att njuta av nu när längtan efter trädgården är enorm. Jag var ut i trädgården i dag och gick några varv och bara njöt av att solen sken, fåglarna kvittrade och det var lätt att komma in i växthuset när snön tinat bort. Det var så rofullt att sitta där inne en stund efter promenaden och bara vara en stund. En angenäm försmak av vad som komma skall. 




Njuter och drömmer

Tills våren kommer får jag njuta av buketterna inne och drömma och fantisera om egenplockade buketter från trädgården med olika sorters trädgårdsnejlikor i ljuva toner. En i purpur och en i ljuvaste rosatoner ligger redan på skrivbordet och ska sås till veckan medan jag letar efter fler sorter på nätet. Den skira vita med mörkröda kronbladskanter som skimrar i purpur i buketten har jag redan hittat på Impecta,  den heter Benigna - kanske klickar jag hem en helvit också. 

En dag i taget kommer vi närmare våren och dagarna blir ljusare och ljusare - helt underbart.
Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Nelikker er flotte blomster, men de minner meg om begravelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      De här godingarna är så långt bort man kan komma en begravning, men jag förstår din tanke. Historiskt var det en begravningsblomma men är nu i ropet mer och mer som populär snittblomma och väldigt hållbar i vas.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa