fredag 23 februari 2024

Drömmer om "nya" Blomstergården

 

Fördriver tiden med att drömma

För att fördriva tiden till våren kommer och man kan börja trädgårdera igen så kan man alltid drömma och planera vilket jag gör just nu. Allra helst drömmer jag om köksträdgården som blev blomstergård och som skall uppgraderas till våren. På bilden ovan är köksträdgården nyanlagd, degtrågen jag odlar i fräscha och allt är roligt och spännande som det är med något som nyss skapats i trädgården. Man har liksom kontroll över läget. Då 2012. Annat är det nu många år senare. 



Inga ogräs eller nedfallna löv

Det vita gruset vi la ovanpå markduken är fortfarande vitt och inget ogräs har börjat letat sig ner i springorna. Sommaren 2012 rådde lite nybyggaranda i trädgården. Jag har bott in mig i växthuset och vi äter både frukost och middag där inne med uppslagna pardörrar. Mitt på dagen är det dock alldeles för varmt för att vistas i växthuset. Lägg märke till trädgrenarna som ännu inte nått växthuset. 



Den gröna soffan lever fortfarande

Trädet bakom växthuset är inte så stort och det går bra att odla luktärter längs med armeringsjärnen vi satt upp bakom den gröna soffan. Soffan hittade jag på en annons på Blocket och hämtade hem från Falun tillsammans med bord och 2 fåtöljer. Soffan är det enda som finns kvar i dag och som håller ihop trots att den står ute året om. 



Brer ut sig och skuggar

Armeringsjärnen är nedtagna och vresros från roshäcken några meter längre bort har flyttat in och brett ut sig. Trädet är enormt och grenarna hindrar solen från att hitta ner i blomstergården med sina strålar och skuggar växthuset hela dagarna vilket är på både gott och ont. 



Innan vi kapade

Skönt att kunna vistas i växthuset oavsett tid på dagen och nackdelen är när det hänger ner grenar och slår mot växthustaket. Trots att vi kapat rejält så växer det snabbt ut nya grenar som vill sträcka sig över. Så här såg det ut sensommaren 2022 innan vi kapade grenarna som hängde över. 

Ängeln på sin piedestal syns knappt bakom rosbuskaget som skall kapas ner rejält. Förmultnade löv från trädet ligger som en skir matta över stora delar av blomstergården så till våren blir det mycket jobb med att försöka blåsa upp allt löv med nyskaffad lövblås och klippa ner trädgrenar med grannens förlängda grensax. Det är prio ett i Blomstergården. Det kan jag börja med tidigt i vår. Med lite hjälp av maken. 



Vill behålla det rustika utseendet

Nästa prio är att tömma blomstergården på så mycket som möjligt och bygga nya odlingslådor - de gamla degtrågen har gett sig och är bortom all räddning. De rostiga beslagen och sidojärnen kommer jag att spara och försöka applicera på de nya lådorna för att behålla det rustika utseendet. Vi får se om den tanken lyckas. Man kan alltid hoppas. Maken är laddad med maskiner för att skapa de nya lådorna. Det skall bli kul att skapa dom tillsammans. 



Drömmer egentligen om något helt annat

Mitt älskade IKEA-bord är i samma skick som degtrågen och varit med mig även i min radhusträdgård i början av 2000-talet. Förmodligen har även det gjort sitt och jag har spanat hela vintern efter något lämpligt utan att finna något. Pallkrageväggen i bakgrunden är även den från 2012 och behöver en del kärlek. Den finns det i alla fall hopp för. 

Det jag mest drömmer om är egentligen något helt annat och som jag drömde om redan när vi byggde växthuset 2010 och som fortfarande inte förverkligats. En förlängning av delar av växthuset och mina inre bilder har redan skapat det. Det får jag återkomma om i framtida inlägg. Om jag drömmer riktigt mycket om det och manifesterar det i mina tankar kommer det att genomföras en vacker dag. Det är jag övertygad om.  

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - dröm kreativa drömmar om kommande tider i din trädgård !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Drømmer og planlegginger er halve gleden ved hager.

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Det finns alltid något som behöver ses över. Vi borde ha byggt nya odlingslådor förra året, men så blev de reparerade, får se om det blir några nya i år. Så mysigt det ser ut i skuggan.
    Trevlig helg!
    Kram Marika

    SvaraRadera
  3. La serra è un vero sogno! Il fatto che sia leggermente ombreggiata non è male. Qui vanno ombreggiate sempre altrimenti la temperatura diventa troppo elevata. Spero che tu riesca presto a fare i lavori che ti sei prefissata.

    Un caro saluto!

    SvaraRadera
  4. Man skal aldrig holde op med at drømme - og måske går drømmene i opfyldelse en dag. Det var spændende at læse om havens udvikling. Det er et hyggeligt haverum, der er skabt i forbindelse med drivhuset.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa