lördag 10 februari 2024

Blomstermorot i olika skepnader

 

En av favoriterna

En av mina absoluta favoriter bland sommarblommorna i trädgården är Blomstermoroten Dara. Egentligen är hon tvåårig men har man en gång haft henne i trädgården brukar hon fröa av sig och återkomma. Jag brukar dra upp henne från frö och sedan plantera ut henne i rabatterna i bakkant eftersom hon är en högre dam. 



Svävar över rabatten

Här växer hon i Vildvackra rabatten tillsammans med tandpetarsilja och jätteverbena som båda är tacksamma växtkompisar som liksom blomstermoroten svävar över rabatten. 




Vackraste färgsättningen

Den här färgsättningen är den absolut vackraste av alla de skepnader som hon brukar uppträda i, men det får man ju inte välja själv. Hon uppträder precis som hon själv vill och man kan bara hoppas att det blir i den skiraste skapelseformen.



Skiftar i många färgtoner

Skiftningarna är många från vinrött till ljusaste gammelrosa och hon är vacker i alla stadier av blomningen - från skiraste nyutslagen till fullfjädrad flockblomma. 

 


Vacker även i torkat tillstånd

Jag brukar plocka henne även i torkat och överblommat tillstånd när jag binder höstkransar så hon är en väldigt användbar sommarblomma i trädgården hela säsongen. Det skall finnas frön långt där inne i det hopkrulliga fågelboet som hon droppar ner på jorden om hon får stå kvar i rabatten länge nog för att fröa av sig. Här tillsammans med Nigellas ljuva frökapslar.



Köpte en frösläkting - trodde jag !

Hon platsar i vilken bukett som helst - både som den högre damen hon är och som små stjälkar på sidan av de höga. Älskar hennes flockblommiga utseende och till årets säsong har jag införskaffat fröer till en annan Blomstermorot nämligen släktingen Purple Kisses. Trodde jag. När jag läser på är det samma Blomstermorot som tydligen går under olika namn. Kärt barn ni vet har många namn.  

Så det är Blomstermoroten Dara även på dessa bilder!  Underbart - jag ser fram mot sommarens ljuva skira blomning. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Den är en favorit hos mig också. Sådde den inte förra året, men den kom upp ändå. Härligt då de sköter sådden själv.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Javisst är det härligt med blommor som frösår sig själva. För att vara på den säkra sidan sår jag fröer själv också så jag vet att jag får plantor att strössla med.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Åhh, jag äslakr verkligen blomstermoroten. Men det verkar inte vara min blomma, jag lyckas inte alls med den.
    Tänker väl andå ge den ett nytt försök i år, så är det bara att hålla tummarna sen.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Catarina !
      Håller tummarna för att den trivs hos dig i år så du får njuta av henne.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa