tisdag 27 februari 2024

Godislådor med gröna hopp istället för sega råttor

 

Äntligen igång

Nu har jag äntligen börjat med vintersådderna och trängts tillsammans med pelargondamerna i Trädgårdsateljén. Inser att jag klickat hem mängder med fröer till sommarblommor adderat med alla dom som jag hade tidigare så fröförrådet är överfullt. Precis som hos många andra trädgårdsnördar. 

MEN fröer har blivit väldigt dyra precis som allting annat i samhället - höll i en fröpåse med rondellpetunior men hängde tillbaka den när den innehöll 10 pellets för 89kr. Får göra slut på dom fröer jag redan har istället. Även om dom inte är rondellpetunior. Finns så många raringar att välja mellan. 



Pampiga i rabatten

Hittade fröer till pampiga kronärtskockor i frölådan och tänkte att dom kommer att bli så vackra i bakkanten i rabatterna om dom nu hinner bilda själva skockan innan hösten. Kommer ihåg att det var på näppen förra gången jag drog upp dom. 



Får finna sig i att bli kallsådda

Den är ju mäktig att plocka av och använda i buketter också. Tillför absolut det där lilla extra. Jag vintersår mina fröer och skulle dom inte ta sig är det bara att slänga in asken på badrumsgolvet eller under extra lampa inomhus som jag brukar göra med klockrankan till slut. När den trilskas och inte vill gro. 

Annars får dom faktiskt finna sig i att bli kallsådda och komma upp när det är dags - avhärdade och klara för utelivet i trädgården. Att avhärda plantor och kånka ut och in har jag slutat med - det skall vara så enkelt som möjligt att dra upp egna plantor. 



Godislådor med gröna hopp

De stora f.d. godislådorna som tidigare innehållit sega råttor, skumma tomtar, heta läppar och gräddiga kolor får nu härbärgera lådor med gröna hopp istället. Dom ställer jag ut längs med växthuset utomhus medan de mindre drivhusen får flytta in i växthuset. Sedan är det bara att vänta in bättre tider när de små behagar sticka upp sina små groddar och tala om att nu är det VÅR. 

Hittills har jag sått :

Flera lådor med Mixed Sommarslöja som jag tänkte strössla med i blomlådorna i sommar.
Aster Flower Violet
Riddarsporrar Misty Lavender
Linnétagetes
Zinnia Elegans Peach & Cream mix
Blomstermorot Purple Kisses
Trädgårdsnejlika Chabaud France
Trädgårdsnejlika Chabaud Magenta
Rudbeckia Goldilocks
Aster Lady Coral Lavender
Kronärtskocka Violet De Provence
Kronärtsskocka Green Globe
Palmkål
Stockros



Generösa fröpåsar

Zinnian Elegans Peach & Cream Mix gav verkligen mixade kulörer i somras när jag hade henne i Blomstergården. Just den här tonen på bilden gillar jag så den hoppas jag skall dyka upp fler gånger i sommar. Har både kallsått henne och har fröer kvar för direktsådd eller senare uppdragning av plantor i vår. Fröpåsen från Florea var generös och räcker länge - sånt gillas.

Tur att jag bunkrade upp med jordsäckar redan i höstas i ateljén så jag har både såjord, planterings- och U-jord att ta av.  Som inte är frusen efter en lång vinter. Bottnar med bra jord och toppar med lite såjord i lådorna.  Spenderar en timme per dag framöver i ateljén tillsammans med fröerna - så mysigt !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Ja det är riktigt förskräckligt vilket pris man får betala för en liten påse frön, har man tur så ser man fröna. Dottern och jag passade på att köpa på oss en hel del frön på Chelsea Flower show för 1£ styck, kursen låg runt 13 kronor då. Så vi hade tur. Har också hittat en fröbutik på nätet som heter Simbadusa, beroende på vad man är ute efter så är de rätt så mycket billigare än de vanliga fröbutikerna.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Håller med ! På vissa fröpåsar står det att den innehåller 100 frön och sedan får man nästan leta efter dom på botten av påsen.
      Tack för tipset om Simbadusa - det skall jag lägga på minnet!
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. I år testar jag också kallsådd för första gången. Ska bli spännande att se resultatet!
    Va mycket fint du har sått!
    /Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nora !
      Så kul att du testar kallsådd - har man en gång börjat så fortsätter man för det är så enkelt. Stort lycka till med dina frösådder !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa