söndag 11 december 2022

Provdockan redo för julbalen i sin barriga klänning

 


Påklädningen klar

Jag hade en längtan efter att klä den lilla provdockan i gjutjärn igen men vet att det tar ett antal timmar med "påklädningen" innan hon står där redo för julbalen. Igår fick jag feeling efter att vi köpt utejulgranen där de nedersta grenarna kapades av och jag plötsligt stod där med famnen full med doftande granris. Mmmm. 




Lager på lager

Hon ser ganska så tanig ut där hon stod i underkjolen innan påklädningen till galastass hunnit så långt. Det är ett tålamodsprövande arbete att knyta fast alla grenar i lager på lager och dessutom runt om hela dockan. 



Blandar riset

Jag blandade granriset med enris för att få till lite volym och variation - jag ville att hon skulle få en riktigt bullig och vackert formad kjol. Att hela härligheten skall bort när våren kommer får jag ta då, nu är det fokus på att skapa något vackert att ställa vid granen och glädjas åt.




Maken överraskade med fika

Efter flera timmar i ateljén har allt ris till slut kommit på plats och en liten kottdekoration stuckits i vid midjan. Maken kom ut efter ett tag och serverade en fikabricka som ett väldigt välkommet avbrott i allt bindande. Det var handskar på eftersom enriset sticks en del. Som tur var har jag ett par väldigt smidiga handskar som står emot sticket. 



Vackrast med naturligt pynt

Det naturliga är det vackraste tycker jag - eventuellt kommer fler kottar att få pryda hennes kjol också. Jag provar mig fram till vad som känns mest smakfullt. Och lagomt.



Så kul att skapa

Så kul att se undan för undan hur balklänningen och den fina silhuetten växer fram - fantastiskt roligt att skapa. 



Allt på plats - kanske

Här har den gröna mossan fyllt upp livet och en guldig rosett omfamnat klänningen - yes nu är hon snart redo för julfirandet. Kanske tillför jag något mer och en ljusslinga runt hela kjolen blir det absolut, precis som tidigare.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - idag skall utegranen på plats och i nästa inlägg kommer bilder när den pyntade damen dansar ut och intar utelivet.

Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Hej Isa!
    Alltid lika kul att titta in hos dig, så fin din provdocka blev.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa