torsdag 29 december 2022

Några sommarfavoriter bland alla fröpåsar

 

Längtar efter rasslande fröpåsar

Mellandagarna är sådana där dagar när habegäret efter rasslande fröer i brevlådan gör sig påmind så idag la jag nästa års säsongs första fröbeställning till Impecta. Helt plötsligt kunde jag inte leva utan den ljuva Tandpetarsiljan Green Mist som jag missade i fjol - hon måste helt enkelt få invadera rabatterna igen och bre ut sina näpna blomflocklar till min stora lycka. 




Stortrivs i vildvackra rabatten

Hon brukar ta sig utomordentligt bra som vintersådd i växthuset och stortrivas i vildvackra rabatten på framsidan. Ja - kanske till och med lite för bra. Med sitt spretiga dilliknande bladverk som fyller så bra i buketter kan man plocka hur mycket som helst av henne utan att det märks.  




Lägre kompaktare variant

Jätteverbenan är en annan favorit som jag inte heller kan vara utan - fast nu har jag skickat efter fröer till en lägre, kompaktare sort som heter Vanity . Tänkte blanda egna fröer med henne och se vad det blir. Hon kostar ganska mycket att köpa som planta på handelsträdgården så när man sår henne själv och drar upp från frö kan man istället frossa i plantor för en billig peng. Så prisvärt att dra upp egna plantor. 

 



Charmiga Klockrankan

En annan skönhet som jag inte heller hade i somras och som jag saknade är Klockranka. Hennes ljuvliga klockor från ljusaste gult till mörkaste purpur är oemotståndliga och så charmiga. Till sommaren skall hon få klä in planket i Blomstergården som hon gjort tidigare säsonger. Har man tur börjar hon blomma i juli och fortsätter till frosten sätter stopp.





Ljuvliga skönheten Slösilja

En annan ljuv skönhet som fyller bra i buketter är Slöjsilja - henne drog jag upp i somras och hon blommade tidigt och vällde fram i degtrågen i Blomstergården. Hon lutade sig tryggt mot kastanjestaketet som gärna fångade upp hennes långa spiror. 




Ett måste i rabatten

Blomstermoroten Dara bara måste man ha i rabatterna och i buketter - en ståtlig dam man gärna välkomnar år efter år. Hon uppträder i så många olika skepnader och färgställningar och överraskar en hela tiden. Frösår sig gärna men för att vara på den säkra sidan vintersår jag henne också. Underbar tillsammans med jätteverbenan - dom dansar så vackert tillsammans. 




Skir och spretig

Ett sommargräs missade jag i somras så till säsongen 2023 skall gräset Jungfruhirs återigen få invadera degtrågen i Blomstergården för den är helt magisk i buketter. I somras dök hon plötsligt upp under farstukvisten på framsidan som en påminnelse - blev så glad att se henne. 

Jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet att visa alla mina sommarfavoriter som har en tendens att bli fler och fler för varje år. Nu måste jag gå igenom alla fröpåsar så jag inte missar någon favorit. Ett roligt och lagomt ansträngande pyssel så här i mellandagarna med en förkylning i kroppen. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädda om er, coronan härjar fortfarande!
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Oi…Så mye vakkert:-) Håper sommeren kommer ekstra tidlig etter å ha sett dette. Fortsatt deilig dag og klem fra Randi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Randi !
      Ja, nu har det vänt och vi går mot ljusare tider - så underbart !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hei! Så vakkert og inspirerende. Jeg sitter også og studerer frøene fra impecta. Sommeren kommer meg i møte. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne !
      Visst är det härligt att få botanisera bland fröerna och drömma om kommande blomsterglädje !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Hej Isa!
    Så många fina sorter. Klockrankan har inte blommat för mig de senaste åren, så jag väljer något annat. Dara och Jätteverbenan blir det nog. Zinnia och Lejongap också. Det blir svårt att begränsa sig.
    Ha det så bra /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maribel !
      Zinnia och Lejongap är ju helt bedårande och visst är det svårt att välja bland alla godingar - man vill ju ha så många !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa