lördag 31 december 2022

Mitt 2023 skall vara smakrikt, fräscht och inbjudande

 

Ett oskrivet blad

2023 – jag smakar på det nya året som snart gör entré. Just nu ligger det som ett oskrivet vitt blad framför oss – så tomt, så vitt, så förväntansfull på vad vi kommer att fylla det med - för vad som än händer där ute i stora vida världen kan vi fylla våra egna år och värld med det absolut bästa för oss.




Smakrikt, fräscht och inbjudande

Jag känner efter i gommen hur 2023 smakar och hur jag vill att den skall kännas. Doften av fräsch basilika letar sig in och mängder med andra kryddor som blandas med varandra och vill dansa tillsammans. Ljuvlig kombo. Jag vill att mitt 2023 skall vara smakrikt, fräscht och inbjudande. Det kan betyda precis vad som helst men mest känner jag att det står för en nystart. 




Pilgrimens ledord blir mina 2023

Min själ längtar efter att vandra långsamt under 2023 – de nyinköpta graningekängorna med melerade snören väntar redan i hallen. Omsorgsfullt utprovade för att traska runt i tystnad och andlighet.  Till hösten väntar sedan trippen på Camino France och jag har lång tid att förbereda mig. 

Att vandra de 11 milen till slutmålet av Camino de Santiago kommer att gå som en dans och ledorden för att gå in i pilgrimsfasen som långsamhet, frihet, enkelhet, tystnad, bekymmerslöshet, andlighet och delande får bli min nya ledstjärna. Plan B är att om kroppen strejkar lifta med bagagevagnen mellan etapperna. I absoluta nödfall. 

Jag vill ha ett kravlöst 2023 där jag snarare rensar bland alla ägodelar än fyller på med nya. Så skönt att uppleva friheten när man rensat ut och slängt eller gett bort till någon annan som behöver just den saken bättre än jag.  Ju mindre prylar ju mer bekymmerslöshet och möjlighet att fylla på med frihetskänsla och enkelhet.  



Frihetskänsla att måla och skapa

Att stå i trädgården med färger och staffli och få skapa på duken det som vill komma fram och ut lockar något oerhört. Jag känner mig så fri när jag står med fötterna stadigt i Moder Jords mylla och målarpenseln i handen omgiven av grönska och rosenbuskar som doftar. Kan inte tänka mig en mer välkomnande plats att måla på. Mitt inre, färgerna och naturen smälter ihop till något som framträder på duken och som kanske kommer att pryda den nya tavelväggen inne i vardagsrummet. Dessutom gillar alla mina barnbarn att måla och rita så det skall bli underbart att fortsätta utforska målandet i deras kreativa sällskap. 




90-talet vill ha tillbaka sina tapeter

Jag pratade i början om att 2023 känns som en nystart och en nystart skall även flytta in i vårt hus under året som kommer. Det är många år sedan som vardagsrummet fräschades upp och soffor och schäslonger är nötta, trasiga och nedsuttna. Hela rummet behöver tapetseras om, taket målas och nytt möblemang som matchar de stora vita bokhyllorna fylla rummet. Sofforna har ändå hållt i 20 år och tapeterna är från 90-talet så det är nog hög tid för ett vardagsrum á la 2023 utan att det kolliderar med mina nya ledord.




Nystart för växthuset

2023 är också året när mitt älskade växthus skall repareras och förnyas. Kommer att avpollettera snickarna som till slut dök upp för sent i oktober efter lång väntan och började med att riva delar av växthuset så att fönstren står oskyddade i vinter och kommer att fara ännu mer illa än innan. Ber en bön om att finsnickaren som gjorde ett kanonjobb med pardörrarna vill åta sig även reparationen av fönstren runt om, den halvt om halvt rivna gaveln (som jag haft så mycket ångest över) och taket. Växthuset är hjärtat i trädgården som allt samlas runt och mitt hjärta går sönder när det far illa. 




Odla mer grönt

Nu när jag är hemma på heltid vill jag ta matlagningen till nya nivåer och kulinariska utflykter – det är där örtkryddorna kommer att få fritt spelrum. Odlandet av grönt kommer att hamna i centrum säsongen 2023 tillsammans med snittblommor som jag vill plocka stora fång av och frossa i. Livskvalité på hög nivå. Jag kan börja direkt – har massor med fröpåsar i arkivet och den lilla odlingsstationen med lysrör står redo att börja jobba. Snittblommorna får dock vänta tills det är dags i vår. Dom tål att väntas på. 




Blir viktigare och viktigare med åren

Jag vill sätta vänskapsband och kärlek till mina nära och kära främst under nästa år. Mina gamla vänner som varit med på hela resan betyder så oerhört mycket för mig – dom vet allt om mig och finns där både i glädje och sorg. Alla trevliga möten och långa middagar där tiden upphör att existera är guld värda. Vi skrattar, gråter och delar livets vedermödor med varandra. Precis som de senaste 50 åren. Så tacksam att ni finns. 




Lyx att äga sin egen tid

Det är trots allt trädgården som mitt fokus kommer att ligga på 2023 där jag kan tillbringa all tid och det ska bli underbart. Att rå om sin egen tid och dag känns enormt lyxigt och den kan börja tidigt. Blir glad i hjärtat bara av att tänka på det. Oavsett vad som händer där ute i stora vida världen kan vi skapa vårt eget paradis på jorden på just vår lilla plätt vi fått till låns. Känner mig nära livet när jag rensar ogräs, plockar buketter och drar upp fröer. Så härligt - snart är vi där i säsongen 2023 !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas dina drömmar går i uppfyllelse under 2023 !  
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Så underbart Isa! Tänk att du planerar att vandra El Camino! En dröm för mig som jag inser nu bara kommer att bli en dröm. Önskar dig all lycka på din vandring, både den fysiska och den inre. Tror jag liksom en liten kardborre kommer att färdas med dig. Hoppas du kommer att berätta om din resa.
    Varma nyårskramar och all lycka på din färd önskar Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara Eva-Mari - klart du kommer vara med mig på resan !
      En dröm som jag känner måste förverkligas i år annars kommer det inte att ske. Får träna upp kroppen en liten bit i taget. Vandrade Vasaloppsleden för många år sedan - vilket också var helt fantastiskt och en vandring som fortfarande lever i mig, så det går ju också utmärkt att vandra i Sverige också. Skall börja på hemmaplan i vår.
      En Stor VARM nyårskram till dig fina bloggvän - önskar dig ett fantastiskt 2023 !

      Radera
  2. Åhhh jag blir nästan tårögd av ditt fina inlägg...så många kloka tankar och ord. Att skapa sig ett eget paradis, rå om sin egen tid, måla mer!
    Du har mycket att se fram mot Isa. Vandringen, trädgården, ditt växthus...
    Önskar dig med en stor fram kram ett härligt och blommigt 2023!!
    KRAM Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina Titti - nu blir jag nästan tårögd när jag läser din varma och fina kommentar ! Tack snälla för dina ord.
      Önskar dig ett fantastiskt, grönskade 2023 i ditt paradis på ön !
      KRAM/Isa

      Radera
  3. God fortsättning Isa och lycka till med ditt nya fria liv! Härligt med alla planer och det låter som du får ett fantastiskt och skönt år. Viktigt att ha saker att se fram emot och även förmåga att uppskatta det lilla i livet.
    Allt gott och njut av ditt nya liv!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Håller med ditt sätt att tänka, önskar god fortsättning på ditt nya liv

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa