måndag 19 december 2022

Drömmer om ljuvliga nävan Ballerina

 

Drömmer om små ljuvliga blomsteransikten

Idag har det vackra snötäcket som prydde hela trädgården försvunnit eller smält ner till en riskfylld isbana på vägen. Håller mig inne och drömmer om ljuvliga små blomsteransikten som den ljuva nävan Ballerina i långa perennarabatten - hon som inte blommat så bra de senaste åren. Bilden är från 2015, hennes högtidsperiod. Kommer på nu att jag nog skulle ha grävt upp plantorna och delat på dom. Det skulle jag ha gjort i höstas. Vårblommande på hösten och höstblommande på våren brukar man säga. 



 

Gifter sig så vackert

Ballerinan börjar blomma tidigt och brukar hålla ut ända i september. Hon gifter sig så vackert tillsammans med silverarvets små vita förtjusande blommor. 



Mängder med nävor tänker jag mig

Nu skall det bli nya plantor av den här förtjusande skönheten till våren. De gamla plantorna gräver jag upp och sätter i krukor under sommaren istället. Victoria på Sanda Cottage tipsade så bra om att plantera perenner i sommarkrukorna istället för sommarblommor så kan man gräva ner dom i rabatten när hösten kommer istället för att plantorna slängs. Något som jag anammat i krukorna framför växthuset under sommaren 2022 och till kommande säsong ska det bli fler - mängder med nävor tänker jag mig. 



Fast sommarblommorna är ju också så förtjusande 

I krukan med välkomstskylten tronar nävan Patricia som jag släpade med hem på flyget från London och som blommade oavbrutet hela sommaren. Fast sommarblommorna är ju förtjusande dom med så det blir nog en mix som vanligt till sommaren. 



Påfyllande med en dos sommarbilder

Mitt i julstöket är det så påfyllande att grotta ner sig i sommarbilder som en påminnelse om vad som väntar där runt årshörnet när mörkret börjar vika undan för ljuset igen. Underbart att tänka på att om bara några dagar vänder det igen och vi går mot ljusare tider. Får nästan rysningar när jag tänker på det!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - snart väntar säsongen 2023 !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa