måndag 5 september 2022

Solrosäng och solrossäng levererar

 

Nu kikar dom upp i barnsängen

Hur har det då gått med solrosängen som jag anlade på försommaren ? Lite både ock skulle jag vilja säga. Det kanske inte blev som i mina drömmar, men när blir det det ? Väldigt sällan,  men det blev bra ändå. Är jätteglad för de frön som tog sig och som nu börjar blomma som i rostiga barnsängen. Har sått i omgångar av solrosen Hella från Impecta som blir ca 1 m hög.




Lagom höjd på stadiga ben

Här är det solrosen Pacino Gold från Johnson som slagit ut och som har jättestadiga stjälkar och fantastiskt vackra blommor. Höjden är också lagom så den här solrosen vill jag gärna ha massor av nästa år - hoppas det går att ta fröer som man kan strössla ut i hela ängen så det verkligen kryllar av dom nästa år. 




Gänget hänger och trivs

På stora bilden och längst ner till höger syns Pacino Gold som älskas av humlor och allehanda insekter - det är alltid ett gäng som hänger i dom och ser ut att trivas. EN riktigt hög solros blev det av alla fröer jag sådde av Girasloe Twilight Zone från Gourmetgarage som ger flera blommor på samma stängel.  




Här är en annan sort som också står på stadiga och robusta stjälkar - en riktig tjock stam som kan hålla upp flera blommor som jag hoppas kommer i höst.  




Eget självplock nästa år

Till nästa år skall jag bearbeta jorden ordentligt efter ett tips från en odlare som har solrosor till självplock.  Dom harvar jorden flera gånger innan sådd och gödslar rikligt. Sedan är det naturligtvis viktigt att ängen står i massor av sol vilket min solrosäng gör så det finns förutsättningar att solrosdrömmen går i uppfyllelse nästa år.




Slutar aldrig drömma

I år har jag inte plockat av några solrosor till snitt eftersom jag inte fått så många så jag får åka till snittblomsodlingen istället för få stora fång av solrosor. Men nästa år DÅ ska det minsann finnas en egen snittblomsodling av solrosor - när drömmen slår in. Nästa år är jag hemma på heltid och kan ägna varje minut åt trädgården vilket skall bli underbart. Drömmer redan om hur trädgården skall prunka nästa sommar.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och ge näring till dina drömmar!
Kram/Isa

PS. För säkerhets skull gick jag in och beställde 200 fröer av Pacino Gold medan jag kommer ihåg det för att säkerställa drömmen nästa år - den här gången från Lindbloms fröer. Yes - drömmen kom ett steg närmre DS. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa