lördag 2 april 2022

Vårlig rostig kakburk full med vårblommor

 

Underbar dag

Idag har det varit underbart soligt väder trots eller tack vare nästan 10 grader minus i morse. Trodde aldrig att det skulle bli så varmt att man kunde sitta ute på baksidan utan jacka och solen värmde ordentligt. Helt ljuvligt. 



Stökig ateljé

Nu är det riktigt stökigt och ett kreativt kaos i ateljén. När jag har mina zoombiliknande dagar brukar jag pigga upp mig själv med att slinta på knapparna på datorn och vips kommer det hem kartonger med förväntansfulla dahliaknölar och pigga pelargonsticklingar vilket hände under veckan. 

Dessutom har maken äntligen tagit bort gipset och vi kunde åka på en liten turné i dag vilket resulterade i fler ljuva vårblommor och välbehövliga jordsäckar. Att göra ett besök på Plantagen var som att uppleva Trädgårdsmässan när man varit isolerad hemma i snart 2 månader. Underbart att kunna handla och bara fylla bilen när man enbart haft tillgång till cykel så länge. 



Härligt rostig och patinerad

Jag hittade en kakburk under planteringsbordet i Blomstergården som stått ute i ur och skur i flera år och blivit härligt rostig och patinerad som fick bli en vårlig kruka för blommande narcisser och andra medsystrar. Kakburken var nog röd från början och jag tänkte jul när jag ramlade över den på Myrorna.

 


Saxifraga bildar en rejäl tuva och är långblommande - en trevlig vårlig favorit som man blir glad av.



Bäst att flytta in i värmen

Man kan fortfarande skönja att det varit blommönster på kakburken. Tycker mig ana lite gula blomster lite varstans - passar ju bra tillsammans med de gula narcisserna. Den får nog flytta in i förrådet till kvällen så blommorna inte dukar under i kylan för det brukar alltid bli kallare just här än vad de anger i väderleksprognosen. 



Bouillabaisse till middag

Känns skönt att utnyttjat dagen eftersom det verkar vara snöväder på gång till veckan. Tur att jag inte klippt ner perennerna eller rosorna än - dom har fortfarande ett skydd mot kyla och snö. Det får vara så tills vädret blir stabilare. Hoppas kunna utnyttja påskledigheten till att klippa i rabatterna. 

Nu skall jag plocka ut en doftande citronpaj från ugnen, börja hacka lök och skrubba musslorna inför kvällens Bouillabaisse - mums !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Så fin vårlig kakburk. Det var varmare igår än jag hade trott att det skulle bli. Passade på att så nya zinnior istället för de jag hade som frosten tagit i växthuset. Så tråkigt, trots bubbelplast och fibertyg. Nu får sådderna vara inomhus och så hoppas jag att det blir varmt snart.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Tack snälla du !
      Så tråkigt med dina zinnior - tur att nya gror snabbt så du kan få nya. Mina har inte kommit upp än i växthuset och snart skall jag så fler inne. Lycka till med dina sådder !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej!
    Läckra bilder! Det patinerade, rostiga och slitna passar till allt tycker också jag :-))
    Allt gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta !
      Tack snälla du ! Håller helt med dig - det rostiga och slitna passar till allt, tröttnar aldrig.
      Trevlig helg och allt gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa