tisdag 5 april 2022

Kryddoft i köket och längtan efter egenodlad basilika med fröer från Franchi

 

Dök ner bland de doftande kryddorna

Lite tilltrassliga och i ett överflöd dök kryddorna upp på Plantagen och jag bara dök ner bland godingarna. Älskar färska kryddor och vill bara stryka över dom med handen för att sedan dra in doften och bara njuta. De är inte bara goda i matlagningen utan tillför så mycket trivsel med sin ljuvliga uppenbarelse. 



Startat säsongens kryddodling

Så nu har säsongens kryddodling startat med inköpta plantor av kryddtimjan, dragon och rosmarin satta i de gamla konservburkarna med tomater på som är öppna i fel ände så texten är upp och ner (smällar man får ta när man fått dom). Allt behöver inte vara perfekt. Operfekt är charmigt tycker jag. Tills vidare får de stå på brickbordet i köket innan det är dags att flytta ut vid uteköket på baksidan. 




Längtar efter egenodlad Basilika

Sedan drar jag upp flera andra sorter från frö - främst Basilika med fröer från Gourmet Garage/Franchi. Man får massor med fröer i stora färggranna påsar som räcker hur länge som helst - bara att plocka med dessa vackra underbara fröpåsar gör en lycklig. Bra grobarhet och basilikafröerna brukar gro snabbt i växthuset - sedan har jag basilika till mozzarellasallad eller pesto hela sommaren. Grön lycka för både gom och doftsinne. 

HÄR hittar du mitt recept på en riktigt god pesto ! 
HÄR hittar du buffelmozzarellasallad med basilika ! 
 


En dag i taget så är vi där

Idag sniffar jag lite extra på timjanplantan för att få lite trädgårdsfeeling - snön låg vit i hela trädgården i morse och vintern har tillfälligt återvänt. Njuter också av somriga bilder från gamla köksträdgården där solrosor, kryddor och linnétagetes prunkade i sommarvärmen. Åhh - längtan är så stor nu !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Ja färska örter är väl det mest ljuvliga!!! Jag får nog ta en tur till Plantagen...
    Basilika skulle vara kul att testa att så själv, har inte testat så tack för tipset. Ja kylan är tillbaka och busväder på gång igen, inte kul alls.
    Nåja ha en fin onsdag Isa!
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa