måndag 25 april 2022

Lycka är små- och storblommiga dubbla rosa Million Bells



En hel låda med lycka 

Lycka är en hel låda med dubbelblommande Million Bells som ska få flytta in i mormors soffa som blivit en årlig tradition vid det här laget. Tog enbart rosa i år och blev så lycklig att dom fanns hos Katrinebergs Handelsträdgård i skogen vid Frövi där jag brukar fynda dom, fast i fjol hade dom inga i sitt sortiment så jag fick leta på annat håll. Vet ju att Katrinebergs plantor håller hög kvalité och blommar prunkande hela sommaren ända till frosten tar dom sent på hösten så jag känner mig lycklig. 


 

Finns även en större variant

Hittade för första gången en större dubbelblommande Million Bells som jag inte sett tidigare. Så nu blir det både små och storblommiga Million Bells i mormors soffa till sommaren. Det kommer att bli maffigt tror jag när plantorna klär in hela soffan. Fast det känns som att jag aldrig köpt sommarblommor så här tidigt någon gång - nu får dom husera i växthuset tills det blir garanterat frostfritt under nätterna, i morse hade vi nästan 4 minus här. Huuua - det var kallt när jag cyklade till jobbet.  




Tacksam och täckande

3-4 plantor brukar klä in hela soffan och jag plantera dom i hängamplar utan själva hänget då i surfiniajord. Million Bells är väldigt täckande och klär snabbt in soffan. Blomman är också så tacksam för man behöver aldrig plocka överblommat - åtminstone gör inte jag det. I år blir den som sagt helrosa - hoppas det blir snyggt med både små och stora blommor. Nu är det bara soffan som skall hålla också - tror den fick sig en knäck när tallriset från den knäckta tallen rasade över den, lite rehabiliteringen kanske den kräver inför säsongen.


   

 
Bortglömt insektsbad

Något annat som gör mig lycklig just nu är insektsbadet som jag helt glömt bort att jag köpt och hittade av en slump i en kasse i Trädgårdsateljén. Inköptes på vår höstresa till Mariefred där vi på hemvägen passerade Gecko Trädgårdsbutik - ett eldorado för prylar till trädgården. Nu pryder det rostiga rosenrabatten där det just nu är mest med insekter som söker sig till vårblommorna som snart har blommat över. 

Allt går så snabbt just nu och snart blommar de röda tulpanerna i rabatten medan jag klipper och klipper och krattar och krattar lite överallt. Man nästan ser hur det växer i rabatterna och jag vill göra om hur mycket som helst i långa perennarabatten för i år skall den verkligen bli så där prunkande som i mina drömmar. Skall ösa på med nävor och ta bort massor med jättedaggkåpor som brett ut sig hejdlöst och fylla upp med ettåringar. Siktet just nu är att ha klippt ner allt gammalt och rensat allt ogräs till första helgen i maj när skopan med hästgödsel landar på garageinfarten. Jobbar enligt devisen "lite i taget så kommer man igenom till slut". 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en skön vecka !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Så kul med lite utflyktstips om man är i krokarna av Frövi och Mariefred vill säga. Jag har haft små millionbells i mina rostiga bord. Så tacksamma och de har klarat sig bra då borden inte har sol hela dagen. Det är ju dilemmat när man ska vara på två ställen på sommaren. Tur det är nära emellan. Vi har bara en timme till stugan. Jag tog fram fågelbad i stugan och första morgonen var det is i de. Så kallt på nätterna fortfarande.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Kaunista, valitettavasti kun ei voi kieltä valita joten jäi kuvien katseluksi.

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Det är en härlig växt, men hittar dem inte alltid.
    Kram /Marika

    SvaraRadera
  4. Åhh den där soffan kommer att bli helt ljuvlig i sommar! Så rart blommig i rosa milllion bells...ja tänk vilken härlig tid vi har framför oss Isa! Äntligen!
    Kram från Titti & ett ljusgrönt Öland

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa